Het gericht en de gerichtsbeleving - pagina 24
De gerichtsbeleving in deze tijd - Het gericht, de vloek, de natuurrampen en de zonde - Het gericht, Israël en de christelijke gemeente - Het gericht en de oorlog - De verstokkingsprocessen, de afval en de evangelisatie - De zelfhandhaving van God en de hel - Het gericht en de onwetenden / de wetenden - Het gericht en de geloofswerken - Het gericht en de prediking.
D e z e schifting voltrekt zich in de tijd. 'Wie in H e m gelooft, w o r d t niet v e r o o r d e e l d ; wie niet gelooft, is reeds v e r o o r d e e l d , o m d a t hij niet heeft geloofd in de n a a m v a n d e eniggeboren Z o o n v a n G o d ' (Joh. 3 : 1 8 ) . ' H i e r blijkt duidelijk, d a t J e z u s niet o v e r het laatste oordeel predikt, d o c h o v e r w a t n u , o p dit ogenblik reeds aanwezig i s ' 1 ) . D e verwerping v a n de liefde G o d s in de tijd, h e e f t reeds gevolgen in de tijd zelf in de ongelovige. E r l o o p t d o o r deze wereld een antithese tussen h e n die J e z u s v e r w e r p e n en die H e m a a n v a a r d e n . H e t is onmogelijk o m k e r k en 'wereld' te vereenzelvigen. N i e t t e m i n is er d e l a n k m o e d i g h e i d G o d s , w a a r d o o r G o d w a c h t m e t d e uitvoering v a n het oordeel. ' D e H e r e t a l m t niet m e t de belofte, al zijn er, die a a n t a l m e n d e n k e n , m a a r H i j is l a n k m o e d i g jegens u, d a a r Hij niet wil, dat s o m m i g e n verloren gaan, d o c h d a t allen tot b e k e r i n g k o m e n ' (2 P e t r . 3:9). D e antithese is a a n wezig in d e tijd, de ongelovige s t a a t o n d e r en in het oordeel, terwijl toch de l a n k m o e d i g h e i d G o d s n o g aanwezig is in zijn leven. Z o s t a a n w e in de tijd v o o r het mysterie v a n de o p d e ongelovige r u s t e n d e toorn G o d s en zijn l a n k m o e d i g h e i d die h e m n o g b e h o u d e n wil. C.
De noodzaak
van het
geloof.
I n de N i e u w e K a t e c h i s m u s is er de t e n d e n s o m het geloof te impliciteren in allerlei religieuze of zedelijke acten. 'Zelfs buiten d e z i c h t b a r e K e r k , als d a a r de G e e s t w e r k t z o n d e r dat m e n in Christus k a n geloven (als m e n volgens zijn beste geweten p r o b e e r t te leven, als m e n o p e n blijft v o o r G o d ) , is het geen z a a k van een losse m e n s die alleen iets e r v a a r t in zijn innerlijk' 2 ). ' H e t katholiek bewustzijn h e e f t z e k e r v a a k te weinig gezien hoe G o d b i j v o o r b e e l d i e m a n d k o n zalig m a k e n die als m u z e l m a n stierf. I n feite h e e f t dit het v e r t r o u w e n v a n de christenen in het eeuwig geluk v o o r heel de m e n s h e i d v a a k z w a r t gekleurd. M a a r o o k toen is er altijd minstens deze z e k e r h e i d geweest: ieder m e n s krijgt v o l d o e n d e g e n a d e ' 3 ). H o e z e e r het w a a r is d a t allerlei analoge gestalten v a n een zekere gerichtheid o p G o d , v a n o p e n h e i d n a a r het mysterieuze of zedelijke acten aanwezig zijn, de bijbel bindt h e t heil a a n het geloof in Christus. ' E n zij zeiden: Stel u w v e r t r o u w e n o p de H e r e Jezus en gij zult b e h o u d e n w o r d e n , gij en u w huis' ( H a n d . 16:31). ' T o e n n u d e h e i d e n e n dit h o o r d e n , verblijdden zij zich en verheerlijkten het w o o r d des H e r e n ; en allen, die b e s t e m d w a r e n ten eeuwigen leven, k w a m e n tot geloof' ( H a n d . 13:48). E r is een enge b i n d i n g tussen het w a r e geloof en de zaligheid. D.
Gemeente
en
oordeel.
D a t de christelijke g e m e e n t e allerminst v a n z e l f s p r e k e n d b e h o u d e n w o r d t en o o k niet uitgesloten w o r d t van d e dreiging van h e t tijdelijke of eeuwige oordeel, blijkt o.a uit d e w a a r s c h u w i n g e n in de brieven van J o h a n n e s in het b o e k van d e O p e n b a r i n g . D a a r w a a r s c h u w t Christus E f e z e dat H i j de k a n d e l a a r zal w e g n e m e n als er geen b e k e r i n g volgt, ( O p e n b . 1:5), L a o d i c e a dat H i j h e n uit zijn m o n d zal s p u w e n als er geen v e r a n d e r i n g k o m t ( O p e n b . 1:16,17) en aldus blijkt d a t o o k d e *) F. W. Grosheide, Commentaar op Johannes, Amsterdam, 1950, p. 238. ) p. 340. 3 ) p. 352.
2
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1967
Reformatorische stemmen | 32 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1967
Reformatorische stemmen | 32 Pagina's