Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het gericht en de gerichtsbeleving - pagina 24

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gericht en de gerichtsbeleving - pagina 24

De gerichtsbeleving in deze tijd - Het gericht, de vloek, de natuurrampen en de zonde - Het gericht, Israël en de christelijke gemeente - Het gericht en de oorlog - De verstokkingsprocessen, de afval en de evangelisatie - De zelfhandhaving van God en de hel - Het gericht en de onwetenden / de wetenden - Het gericht en de geloofswerken - Het gericht en de prediking.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

D e z e schifting voltrekt zich in de tijd. 'Wie in H e m gelooft, w o r d t niet v e r o o r d e e l d ; wie niet gelooft, is reeds v e r o o r d e e l d , o m d a t hij niet heeft geloofd in de n a a m v a n d e eniggeboren Z o o n v a n G o d ' (Joh. 3 : 1 8 ) . ' H i e r blijkt duidelijk, d a t J e z u s niet o v e r het laatste oordeel predikt, d o c h o v e r w a t n u , o p dit ogenblik reeds aanwezig i s ' 1 ) . D e verwerping v a n de liefde G o d s in de tijd, h e e f t reeds gevolgen in de tijd zelf in de ongelovige. E r l o o p t d o o r deze wereld een antithese tussen h e n die J e z u s v e r w e r p e n en die H e m a a n v a a r d e n . H e t is onmogelijk o m k e r k en 'wereld' te vereenzelvigen. N i e t t e m i n is er d e l a n k m o e d i g h e i d G o d s , w a a r d o o r G o d w a c h t m e t d e uitvoering v a n het oordeel. ' D e H e r e t a l m t niet m e t de belofte, al zijn er, die a a n t a l m e n d e n k e n , m a a r H i j is l a n k m o e d i g jegens u, d a a r Hij niet wil, dat s o m m i g e n verloren gaan, d o c h d a t allen tot b e k e r i n g k o m e n ' (2 P e t r . 3:9). D e antithese is a a n wezig in d e tijd, de ongelovige s t a a t o n d e r en in het oordeel, terwijl toch de l a n k m o e d i g h e i d G o d s n o g aanwezig is in zijn leven. Z o s t a a n w e in de tijd v o o r het mysterie v a n de o p d e ongelovige r u s t e n d e toorn G o d s en zijn l a n k m o e d i g h e i d die h e m n o g b e h o u d e n wil. C.

De noodzaak

van het

geloof.

I n de N i e u w e K a t e c h i s m u s is er de t e n d e n s o m het geloof te impliciteren in allerlei religieuze of zedelijke acten. 'Zelfs buiten d e z i c h t b a r e K e r k , als d a a r de G e e s t w e r k t z o n d e r dat m e n in Christus k a n geloven (als m e n volgens zijn beste geweten p r o b e e r t te leven, als m e n o p e n blijft v o o r G o d ) , is het geen z a a k van een losse m e n s die alleen iets e r v a a r t in zijn innerlijk' 2 ). ' H e t katholiek bewustzijn h e e f t z e k e r v a a k te weinig gezien hoe G o d b i j v o o r b e e l d i e m a n d k o n zalig m a k e n die als m u z e l m a n stierf. I n feite h e e f t dit het v e r t r o u w e n v a n de christenen in het eeuwig geluk v o o r heel de m e n s h e i d v a a k z w a r t gekleurd. M a a r o o k toen is er altijd minstens deze z e k e r h e i d geweest: ieder m e n s krijgt v o l d o e n d e g e n a d e ' 3 ). H o e z e e r het w a a r is d a t allerlei analoge gestalten v a n een zekere gerichtheid o p G o d , v a n o p e n h e i d n a a r het mysterieuze of zedelijke acten aanwezig zijn, de bijbel bindt h e t heil a a n het geloof in Christus. ' E n zij zeiden: Stel u w v e r t r o u w e n o p de H e r e Jezus en gij zult b e h o u d e n w o r d e n , gij en u w huis' ( H a n d . 16:31). ' T o e n n u d e h e i d e n e n dit h o o r d e n , verblijdden zij zich en verheerlijkten het w o o r d des H e r e n ; en allen, die b e s t e m d w a r e n ten eeuwigen leven, k w a m e n tot geloof' ( H a n d . 13:48). E r is een enge b i n d i n g tussen het w a r e geloof en de zaligheid. D.

Gemeente

en

oordeel.

D a t de christelijke g e m e e n t e allerminst v a n z e l f s p r e k e n d b e h o u d e n w o r d t en o o k niet uitgesloten w o r d t van d e dreiging van h e t tijdelijke of eeuwige oordeel, blijkt o.a uit d e w a a r s c h u w i n g e n in de brieven van J o h a n n e s in het b o e k van d e O p e n b a r i n g . D a a r w a a r s c h u w t Christus E f e z e dat H i j de k a n d e l a a r zal w e g n e m e n als er geen b e k e r i n g volgt, ( O p e n b . 1:5), L a o d i c e a dat H i j h e n uit zijn m o n d zal s p u w e n als er geen v e r a n d e r i n g k o m t ( O p e n b . 1:16,17) en aldus blijkt d a t o o k d e *) F. W. Grosheide, Commentaar op Johannes, Amsterdam, 1950, p. 238. ) p. 340. 3 ) p. 352.

2

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1967

Reformatorische stemmen | 32 Pagina's

Het gericht en de gerichtsbeleving - pagina 24

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1967

Reformatorische stemmen | 32 Pagina's