Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De mondigheid van de christen - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De mondigheid van de christen - pagina 11

Dietrich Bonhoeffer - Herstructurering bepleit - Bijbelse bezinning noodzakelijk - Geloof en kennis - Een volkomen man - De volheid van Christus - De gemeente is onderweg - Waardoor wordt de mondigheid bedreigd? - Gods werk gaat voort: Opbouw en groei - Structuurelementen van de gemeente - Missionair elan - De mondige christen in de mondige wereld - Solidariteit en antithese.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

N u rijst bij dit alles d e grote v r a a g : W a t b e d o e l d e B o n h o e f f e r precies? H o e moeten w e zijn uiteenzettingen, die neergelegd zijn in d e losse v o r m v a n brieven en dagboeknotities,

interpreteren.

V a a k zijn zijn gedachten weinig helder en uniform. Een zekere tegenstrijdigheid valt telkens weer o p . H e t is met n a m e Prof. Dr. A.

A . v. R u l e r

heeft. 4 )

enig gezichtspunt zegd -

die hier een serie indringende

vragen

gesteld

Is het z o dat bij B o n h o e f f e r d e medemenselijkheid als overblijft?

Wemelt

-

z o heeft v. R u l e r

ge-

zijn b o e k 'Widerstand u n d Ergebung' van het begin tot

het einde niet van zijn eigen christelijke

vroomheidspraktijken?

W o r d t hij d o o r zijn adepten v o o r h u n karretje gespannen, o m dat ze uit d e veelheid van gedachten halen, wat past in h u n theologisch en wijsgerig kader? Is religieloosheid niet het tegendeel van m o n d i g h e i d ? Herstructurering

bepleit

H o e moeilijk d e Bonhoeffer-interpretatie ook m o g e zijn, een feit is dat zijn gedachten d o o r velen aangegrepen zijn o m een totaal nieuwe visie o p het kerk-zijn te bepleiten. D e engelse bisschop, J. A . T . R o b i n s o n ziet h e m als d e v o o r l o p e r van een nieuwe R e f o r m a t i e . H e t zal in deze nieuwe Reformatie, aldus R o b i n s o n , moeten gaan o m d e v r a a g : ' H o e vind ik een g e nadige naaste?' D e vraag van Luther is dus getransponeerd o p het vlak van de medemenselijkheid.

Robinson

tracht dit

christolo-

gisch te funderen. Z.i. k o m t Christus incognito tot d e mensen, als mens v o o r anderen. M e t een b e r o e p o p Matth. 25 : 31-46 zegt R o b i n s o n : Als mensen Christus, en d a a r o m G o d zullen zien, kunnen zij dat enkel d o o r middel van degene die naar hen toe komt, niet in d e eerste plaats als een Messiaanse gestalte, maar als éen van hen, als Frits of Henk, o f de m a n aan d e overkant van d e straat.' 5 )

In dit licht hebben w e d e taak van de kerk te zien.

D e kerk zal in haar zijn en verkondiging het mogelijk moeten maken dat een post-christelijke generatie Christus ontmoet

als

de Z o o n des Mensen, als d e mens v o o r anderen. D a a r o m moet de kerk bereid zijn de incognito's van menselijkheid en wereldlijkheid 4)

A. A. v. Ruler, Vragen door Bonhoeffer aan de orde gesteld in Rondom het Woord (Theol. Etherleergang NCRV) Jaarg. 9 nr. 2, blz. 85—100. 5 ) Robinson, o.c. blz. 35.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

De mondigheid van de christen - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's