Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De mondigheid van de christen - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De mondigheid van de christen - pagina 40

Dietrich Bonhoeffer - Herstructurering bepleit - Bijbelse bezinning noodzakelijk - Geloof en kennis - Een volkomen man - De volheid van Christus - De gemeente is onderweg - Waardoor wordt de mondigheid bedreigd? - Gods werk gaat voort: Opbouw en groei - Structuurelementen van de gemeente - Missionair elan - De mondige christen in de mondige wereld - Solidariteit en antithese.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

nieuw en vruchtbaar naar buiten treden in getuigenis en dienst. De mondige

christen

in de mondige

47)

wereld

W i j gingen uit van Bonhoeffers overwegingen inzake de mondige mens en de mondige wereld. Hoe men dit verschijnsel ook beoordeelt en hoezeer men in het licht van het Evangelie kan spreken van schijn-mondigheid, het feit ligt er dat de moderne mens zich bewust geworden is van zijn macht en vermogens om zonder vreemde hulp met de vragen van het leven klaar te komen. Men kan met Prof. Roscam Abbing zeggen: 'Pas in onze eeuw is er een algemeen en welbewust streven ontstaan om de mondigheid van de mens zoveel mogelijk te bevorderen en te respecteren.' 4 8 ) Hoe heeft de mondige christen nu deze mondige wereld te zien? I n allerlei beschouwingen over deze zaak valt dan het woord 'solidariteit'. D e christen, de kerk, zo zegt men, moet solidair zijn met de wereld, om gezamenlijk te zorgen voor de realisering van gerechtigheid, welvaart, vrede en menselijkheid. I n deze beschouwingen valt een sterke reactie te bespeuren tegen het antithese-denken van een vorige generatie, die sterk het eigene van de christelijke gemeente beklemtoonde, en waarin 'de antithese program wordt, ideologie, allesbeheersende wet van het christenleven.' 4 9 ) Daartegenover kwam men op voor een doorbreking van allerlei bestaande kaders en groepen, een doorbreking van de verzuiling en voerde men een pleidooi voor de verbondenheid van de gemeente met de wereld. Wij kunnen in het kader van ons onderwerp er niet diep op ingaan, maar zouden er alleen op willen wijzen dat vanuit het Nieuwe Testament het woord 'solidariteit' beslist niet de toverstaf is, die alle deuren opent. Zo ergens dan zullen we hier met twee woorden moeten spreken. 47)

H . B e r k h o f , Tweeërlei Ekklesiologie in Kerk blz. 1 5 8 . P. J . R o s c a m Abbing, Actuele uitdagingen aan c e n t r u m N . V . ' s - G r a v e n h a g e 1 9 6 7 , blz. 3 9 . 49) H . B e r k h o f , Antithese en solidariteit in Naar l s t e B u n d e l , (Carillon-reeks, nr. 1 3 ) . W . ten H a v e blz. 118.

48)

en

Theologie,

de Christenheid,

Jrg.

13, V. \ Boeken-

de wereld van morgen, N.V., Amsterdam 1961,

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

De mondigheid van de christen - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's