Op weg naar een nieuwe vrijzinnigheid; tendensen in de huidige Roomskatholieke theologie - pagina 34
Van de Pol: 'Het einde van het conventionele Christendom' - Wat is vrijzinnig? - Fiolet: Wie is God? - Van der Marck: Menselijkheid als het gelaat van God - J. C. Groot: Gods verkiezing van twee heilswegen - Schillebeeckx.
de Heilige S c h r i f t . D a a r o m g a a t het eigenlijk in de beschouwingen van Schillebeeckx. D a n k o m e n we in a a n r a k i n g m e t de vragen die B u l t m a n n opgeworpen heeft. K a n een m o d e r n mens n o g geloven in de l i c h a m e l i j k e h e m e l v a a r t ? K a n hij iets beginnen m e t de leer van de m a a g d e l i j k e g e b o o r t e ? K a n h i j a a n v a a r d e n dat Christus is opgestaan uit de d o d e n ? N e e n , is h e t duidelijke a n t w o o r d van B u l t m a n n . M a a r wat d a n ? O o k hier wordt de m e t h o d e van de interpretatie van
de
toegepast.
Bultmann
'ontmythologisering'.
Het
noemt komt
zijn op
programma
hetzelfde
neer,
dat al
klinkt het eerste woord wat sympathieker. R e s u l t a a t is d i t : w a t k a n ik als m o d e r n mens van de bijbelse b o o d s c h a p a a n v a a r d e n ? W e l n u , wat te a a n v a a r d e n is klopt precies m e t wat de mens van zichzelf verstaat. H e t g a a t in de nieuwtestamentische teksten o m zulk een visie o p het menselijk leven als waartoe de existentialistische antropologie ook k w a m . E n wat buiten die overeenkomst valt, heet tijdgebonden.
D a t behoeft
niet a a n v a a r d te
worden.
V o l g e n s B u l t m a n n g a a t het dan o m een leven in vrijheid.
De
b o o d s c h a p van J e z u s is de o p r o e p tot de beslissing, tot h e t doen van de k e u z e : niet het v o o r h a n d e n e , m a a r G o d ; niet de bezorgdheid o m het b e s t a a n m a a r de overgave a a n G o d . D i t is de mogel i j k h e i d die het evangelie biedt. D e ongelovige mens ziet deze p r o b l e m a t i e k ook wel, m a a r h i j m e e n t e r op eigen krachten uit te kunnen
komen. D a t
is de vergissing in zijn beslissing.
b e e c k x heeft wel enige kritiek op B u l t m a n n .
42
Schille-
)
D e grote vraag is n a t u u r l i j k : h o e verhouden zich verleden en heden bij de interpretatie van een tekst uit h e t verleden of een tekst uit de Heilige S c h r i f t ? W e l n u , het verleden m o e t in het licht van het heden verstaan worden. D i e beide dienen weer in de horizon van de toekomst ( d a t is van de b e l o f t e ) getrokken te worden. Z o k o m t bij verleden en heden ook de dimensie van de toekomst. Is dit een juiste voorstelling van zaken? M o e t e n we zeggen dat we het verleden alleen kunnen verstaan in zijn toepassing op het heden ( e n op de t o e k o m s t ) ? W e moeten hier scherp onderscheiden, o m d a t we gemakkelijk misverstaan. Z e k e r in verband m e t de
Bijbelse
b o o d s c h a p m o e t e n we op de betekenis
voor het heden,
o p de actualiteit letten. H e t gaat in de B i j b e l niet o m de afkondiging van een b e p a a l d e stand van zaken, of o m een 42
) Zie zijn kritiek op Bultmann t.a.p., 93.
reporta-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969
Reformatorische stemmen | 46 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969
Reformatorische stemmen | 46 Pagina's