Er staat geschreven - pagina 10
1. De heilige schrift als het woord van God (Noordegraaf)...Schriftgegevens - Het doel van de Schrift - God gebruikt mensen - Geschiedenis en verkondiging...2. De heilige schrift als canon (Arntzen)..De belijdenis van het canoniek gezag - Het getuigenis van de Heilige Geest - Dogmatische critiek op de canon - Klare Wijn - De critiek in de tijd van de Verlichting...
tief uitvalt, ook al verheelt 'Klare wijn' de moeilijkheden niet die het historisch-kritisch bijbelonderzoek oproept. 2 ) D a t alles stelt ons voor de vraag: K a n men o p deze wijze het gezag van de Bijbel als het W o o r d van G o d tot zijn recht laten komen? Leidt deze opvatting niet tot een historisme, dat aan het geheim van de Schrift afbreuk doet? b : O o k binnen de gereformeerde kerken voltrekken zich inzake het Schriftvraagstuk allerlei verschuivingen. Lange tijd was de zgn. organische inspiratieleer beslissend voor de visie o p de Schrift. En de leeruitspraak van de synode van Assen in 1926 met betrekking tot Genesis 2 en 3 naar aanleiding van de kwestie Geelkerken gold als bindend. Assen had naar de mening van velen een beslissend woord gesproken inzake de verhouding van Schriftgezag en wetenschap. In zijn boek 'Het probleem der Schriftkritiek' zegt Berkouwer van de besluiten van de Asser synode, dat het haar niet te doen was o m een bepaald bijbelgedeelte te onttrekken aan gelovig wetenschappelijk onderzoek, maar 'zij weigerde een methode van Schriftuitlegging te aanvaarden, die de belijdenis van het volstrekte gezag van de Heilige Schrift weliswaar vooropstelde, maar vervolgens de gegevens der Heilige Schrift in een afhankelijkheidsverhouding tot de wetenschap stelde.' 3 ) Geleidelijk aan k w a m er echter een kentering. Steeds meerderen lieten zich kritisch uit over de uitspraak van de Asser synode, waarbij deze kritiek niet alleen de kerkrechtelijke aspecten betrof, maar ook de uitspraak ten aanzien van de eerste h o o f d stukken van Genesis zelf. Heeft Assen voldoende de vrijheid van de exegese gerespecteerd? Heeft men voldoende o o g gehad voor het eigen karakter van de bijbelse historiebeschrijving? Is in de Asser leeruitspraak recht gedaan aan de bedoelingen van de Schrift zelf? D a t zijn enkele vragen, die steeds luider klonken. Bovendien werd geconstateerd, dat de uitspraak zelf in de practijk van prediking en theologische bezinning niet meer voluit kerkelijk functioneerde. Een en ander heeft er toe geleid dat de generale synode der gereformeerde kerken in haar vergadering van september 1967 in 2)
Zie 'Klare Wijn', 's-Gravenhage 1967, blz. 52 vv. G. C. Berkouwer, Het probleem der Schriftcritiek, Kampen 1938, blz. 274 v.
s)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969
Reformatorische stemmen | 99 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969
Reformatorische stemmen | 99 Pagina's