Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Er staat geschreven - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Er staat geschreven - pagina 29

1. De heilige schrift als het woord van God (Noordegraaf)...Schriftgegevens - Het doel van de Schrift - God gebruikt mensen - Geschiedenis en verkondiging...2. De heilige schrift als canon (Arntzen)..De belijdenis van het canoniek gezag - Het getuigenis van de Heilige Geest - Dogmatische critiek op de canon - Klare Wijn - De critiek in de tijd van de Verlichting...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

waarbij men telkens zijn positie moet prijsgeven en opnieuw de kern moet bepalen. Wij zullen hier de weg hebben te gaan tussen een mechanische inspiratieleer enerzijds, waarbij op atomistische wijze de woorden en de letters der Schrift van elkaar losgemaakt en o p zichzelf beschouwd worden als door God ingegeven, en een relativerende opvatting anderzijds, die het gezag van de Schrift beperkt tot een bepaalde kern en niet meer rekent met de Schrift als Schrift. Eenheid en verscheidenheid, centrum en peripherie. . . maar niettemin: het is het ene W o o r d Gods dat met gezag tot ons komt, en dat ons gegeven is als het fundament, waarop wij bouwen mogen. 'Ook in de Schrift ligt niet alles even dicht o m het centrum geschaard; er is een peripherie, die wijd om het middelpunt zich heen beweegt, maar ook zij behoort tot de cirkel der gedachten Gods.' 3 7 ) Het gaat daarom ook niet aan om ter afweer van het gevaar van formalisme, zich terug te trekken van het formele op het materiële gezag van de Schrift en dus b.v. de theopneustie alleen te betrekken op de Schriftinhoud. M e n kan de vorm en de inhoud niet van elkaar losmaken. In zijn boekje 'Verstaat gij wat gij leest' verzet ook Kuitert zich in aansluiting aan Berkouwer en anderen tegen deze formalisering van het Schriftgezag. Hij noemt dit een leeg gezag', want niet o m wat hij ons te zeggen heeft, heeft de Bijbel gezag, maar dat gezag moet reeds vaststaan, voordat de hoorder met de inhoud van de Schriften in aanraking komt. Kuitert noemt dit de omgekeerde wereld. De boodschap van Christus' kruis en opstanding wordt op die manier belangrijk, omdat ze in de Bijbel staat, in plaats van omgekeerd: de boodschap van kruis en opstanding van Jezus Christus is zo beslissend, dat ze een hele bijbel heeft opgeroepen. S 8 ) Wij verstaan de zorg van de auteur. De Bijbel is geen Koran. En geloven mag niet verschraald worden tot een verstandelijk aannemen, los van de betrokkenheid op Jezus Christus. T o c h vragen wij ons af: Wordt de zaak hier niet te eenvoudig voorgesteld? Wij hebben toch ook te maken met de Bijbel als 37), H. Bavinck, GD I», blz. 465. 38)

H. M . Kuitert, Verstaat

4), Kampen 1968, blz. 42 v.

gij wat gij leest

(Cahiers

voor de

gemeente

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969

Reformatorische stemmen | 99 Pagina's

Er staat geschreven - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969

Reformatorische stemmen | 99 Pagina's