Er staat geschreven - pagina 76
1. De heilige schrift als het woord van God (Noordegraaf)...Schriftgegevens - Het doel van de Schrift - God gebruikt mensen - Geschiedenis en verkondiging...2. De heilige schrift als canon (Arntzen)..De belijdenis van het canoniek gezag - Het getuigenis van de Heilige Geest - Dogmatische critiek op de canon - Klare Wijn - De critiek in de tijd van de Verlichting...
H i e r speelt een b e p a a l d e e x e g e s e v a n I I T i m . 3 : 16 e e n g r o t e rol. Wij
lezen i n
d e z e tekst:
'Elk v a n
God
ingegeven
Schriftwoord
is o o k n u t t i g o m te o n d e r r i c h t e n , te w e e r l e g g e n , te v e r b e t e r e n en o p te v o e d e n in d e g e r e c h t i g h e i d .
11)
Semlers merkwaardige
l e g g i n g is n u d e z e : alleen w a t n u t t i g is o m
uit-
te o n d e r r i c h t e n , te
w e e r l e g g e n enz. is g e ï n s p i r e e r d e S c h r i f t . 1 2 ) G e l e t o p h e t z o v r i j e s t a n d p u n t v a n S e m l e r ten o p z i c h t e v a n d e b i j b e l , is dikwijls d e v r a a g gesteld o f h i j n i e t e e n rationalist was. Daarop
is v e r s c h i l l e n d g e a n t w o o r d , h e t g e e n n i e t v e r w o n d e r t , als
w e b e d e n k e n , d a t S e m l e r w e l d e m e n s e l i j k e r e d e h e e l h o o g hield, en z i c h s c h e r p k o n k e r e n t e g e n d e o p v a t t i n g ,
dat w e de
ganse
S c h r i f t v o o r h e t W o o r d G o d s h e b b e n te h o u d e n , m a a r d a t S e m ler o o k s o m s n o g sterke b i n d i n g h a d a a n l u t h e r s e g e d a c h t e n .
Hij
w a s o o k beslist a f k e r i g v a n d e r a d i c a l e critiek v a n R e i m a r u s
en
Lessing. D e k e r k h i s t o r i c u s T h o l u c k z e g t , d a t S e m l e r w e l h e t z a a d van het rationalisme heeft uitgestrooid.
Een
ander
(L.
Zschar-
n a c k ) z e g t o o k , d a t S e m l e r d e b a a n b r e k e r is v a n h e t r a t i o n a l i s m e
1 1 ) D e Statenvertaling: 'Alle Schrift is van God ingegeven' is wel beter. Bij de vertaling van het N.B.G. (die taalkundig zeker mogelijk is) zou men de vraag kunnen stellen, of er dan ook graphè, Schrift, bestaat, die niet door God is geïnspireerd. De Statenvertaling past beter in het verband. 1 2 ) Zie H. Strathmann: Die Krise des Kanons der Kirche, Theologische Blätter, 1941, pag. 298. In zijn sceptische houding tegenover canon en bijbelgezag had Semler als voorloper Simon en als tijdgenoot J. D . Michaelis (1717-1790). Deze onderwierp de N . T . geschriften aan een streng historisch onderzoek. En reeds F. G. Baur (1792-1860) wilde de canonieke boeken niet meer als een aparte bundel behandelen, maar ze op één lijn stellen met de oud-christelijke literatuur (zie Appel, pag. 20). Deze auteur heeft wel gelijk als hij zegt, dat deze gedachte ondermijnende werking heeft gehad voor de canon (Appel, pag. 2 0 ) . En Semler gaat ver met de accommodatiegedachte, d.w.z. met de leer dat de bijbelschrijvers zich aansloten bij de toen heersende en gangbare voorstellingen, zonder dat deze daarom als waar moesten worden aangenomen. Z o hebben, aldus Semler, de evangelisten bij de schriftelijke vastlegging van het overgeleverde zich aangepast bij de denkbeelden van hun hoorders. En als Paulus aan Thessalonica schrijft aan jodenchristenen ( ? ) moét hij aan hun denkbeelden toegeven en schrijven over een spoedige wederkomst van Christus (Hornig, a.w., pag. 228, 2 2 4 ) . O o k het bestaan van hemel, hel en het dragen van de ziel in Abrahams schoot bij het sterven behoort volgens Semler tot de mythologie (Hornig 2 2 6 ) .
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969
Reformatorische stemmen | 99 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969
Reformatorische stemmen | 99 Pagina's