Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Er staat geschreven - pagina 76

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Er staat geschreven - pagina 76

1. De heilige schrift als het woord van God (Noordegraaf)...Schriftgegevens - Het doel van de Schrift - God gebruikt mensen - Geschiedenis en verkondiging...2. De heilige schrift als canon (Arntzen)..De belijdenis van het canoniek gezag - Het getuigenis van de Heilige Geest - Dogmatische critiek op de canon - Klare Wijn - De critiek in de tijd van de Verlichting...

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

H i e r speelt een b e p a a l d e e x e g e s e v a n I I T i m . 3 : 16 e e n g r o t e rol. Wij

lezen i n

d e z e tekst:

'Elk v a n

God

ingegeven

Schriftwoord

is o o k n u t t i g o m te o n d e r r i c h t e n , te w e e r l e g g e n , te v e r b e t e r e n en o p te v o e d e n in d e g e r e c h t i g h e i d .

11)

Semlers merkwaardige

l e g g i n g is n u d e z e : alleen w a t n u t t i g is o m

uit-

te o n d e r r i c h t e n , te

w e e r l e g g e n enz. is g e ï n s p i r e e r d e S c h r i f t . 1 2 ) G e l e t o p h e t z o v r i j e s t a n d p u n t v a n S e m l e r ten o p z i c h t e v a n d e b i j b e l , is dikwijls d e v r a a g gesteld o f h i j n i e t e e n rationalist was. Daarop

is v e r s c h i l l e n d g e a n t w o o r d , h e t g e e n n i e t v e r w o n d e r t , als

w e b e d e n k e n , d a t S e m l e r w e l d e m e n s e l i j k e r e d e h e e l h o o g hield, en z i c h s c h e r p k o n k e r e n t e g e n d e o p v a t t i n g ,

dat w e de

ganse

S c h r i f t v o o r h e t W o o r d G o d s h e b b e n te h o u d e n , m a a r d a t S e m ler o o k s o m s n o g sterke b i n d i n g h a d a a n l u t h e r s e g e d a c h t e n .

Hij

w a s o o k beslist a f k e r i g v a n d e r a d i c a l e critiek v a n R e i m a r u s

en

Lessing. D e k e r k h i s t o r i c u s T h o l u c k z e g t , d a t S e m l e r w e l h e t z a a d van het rationalisme heeft uitgestrooid.

Een

ander

(L.

Zschar-

n a c k ) z e g t o o k , d a t S e m l e r d e b a a n b r e k e r is v a n h e t r a t i o n a l i s m e

1 1 ) D e Statenvertaling: 'Alle Schrift is van God ingegeven' is wel beter. Bij de vertaling van het N.B.G. (die taalkundig zeker mogelijk is) zou men de vraag kunnen stellen, of er dan ook graphè, Schrift, bestaat, die niet door God is geïnspireerd. De Statenvertaling past beter in het verband. 1 2 ) Zie H. Strathmann: Die Krise des Kanons der Kirche, Theologische Blätter, 1941, pag. 298. In zijn sceptische houding tegenover canon en bijbelgezag had Semler als voorloper Simon en als tijdgenoot J. D . Michaelis (1717-1790). Deze onderwierp de N . T . geschriften aan een streng historisch onderzoek. En reeds F. G. Baur (1792-1860) wilde de canonieke boeken niet meer als een aparte bundel behandelen, maar ze op één lijn stellen met de oud-christelijke literatuur (zie Appel, pag. 20). Deze auteur heeft wel gelijk als hij zegt, dat deze gedachte ondermijnende werking heeft gehad voor de canon (Appel, pag. 2 0 ) . En Semler gaat ver met de accommodatiegedachte, d.w.z. met de leer dat de bijbelschrijvers zich aansloten bij de toen heersende en gangbare voorstellingen, zonder dat deze daarom als waar moesten worden aangenomen. Z o hebben, aldus Semler, de evangelisten bij de schriftelijke vastlegging van het overgeleverde zich aangepast bij de denkbeelden van hun hoorders. En als Paulus aan Thessalonica schrijft aan jodenchristenen ( ? ) moét hij aan hun denkbeelden toegeven en schrijven over een spoedige wederkomst van Christus (Hornig, a.w., pag. 228, 2 2 4 ) . O o k het bestaan van hemel, hel en het dragen van de ziel in Abrahams schoot bij het sterven behoort volgens Semler tot de mythologie (Hornig 2 2 6 ) .

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969

Reformatorische stemmen | 99 Pagina's

Er staat geschreven - pagina 76

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969

Reformatorische stemmen | 99 Pagina's