Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toenadering tot Rome - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toenadering tot Rome - pagina 20

1. Is de Rooms-Katholieke Kerk veranderd? ..2. Is de Kerk der Reformatie veranderd? ..3. Gemeenschappelijke achtergronden. ..4. Positiebepaling...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

gecompleteerd, wil ze werkelijk reformatie betekenen 2 4 ). Wij menen, dat deze herinterpretatie gelegitimeerd wordt door het feit dat hierin de identiteit van de R . K . geloofsstructuur gehandhaafd blijft. Dit betekent niet, dat er helemaal niets verandert. Paus Paulus V I is ook weer niet voor niets verontrust, zij het dan op zijn manier. Er wordt niet alleen van een progressieve en conservatieve, maar ook van een vrijzinnige en orthodoxe vleugel gesproken. Dan moeten de verschillen toch niet klein zijn. T o c h willen wij stellen, dat al deze verschillen relatief genoemd kunnen worden vergeleken bij de overeenstemming op het zoëven genoemde essentiële punt van zonde en genade. Continuïteit

met het

verleden

Het bovenstaande willen wij graag nog op een aantal concrete punten aantonen. D o o r de inbreng van het evolutionisme is men bij R o m e tot een nieuwe scheppingsleer gekomen. Er wordt overigens in de huidige R . K . theologie veel liever over schepping dan over natuur gesproken, omdat men dan de natuur en de genade veel harmonischer kan samenvatten en het thomistische dualisme van natuur en bovennatuur weet te ontwijken. Z o zoekt Schoonenberg in de lijn van Karl Rahner naar een immanente aanwezigheid van de scheppende God in de ontwikkeling der dingen. G o d is nog steeds scheppend bezig. 'Het zal wel duidelijk zijn', schrijft Schoonenberg, 'dat alle activiteit in de wereld door Gods voortdurend scheppen gedragen wordt. Maar geldt nu ook omgekeerd dat God in deze wereld nooit werkt door ingreep, dus in plaats van het schepsel, dat Hij daarentegen alles realiseert door zijn wereld haarzelf te doen realiseren? Het lijkt mij dat ook deze vraag bevestigend moet worden beantwoord.' 2 5 ) . Evenals Schoonenberg brengt ook Fiolet de schepping dicht bij het verbond en zodoende bij de verlossing. Het verbond 'geeft het bijzondere der genadeverhouding aan binnen de scheppingsverhouding' 2 6 ) . Fiolet heeft een volgens hem bijbelse verbonds24) 25) 36)

A . w . blz. 32. A . w . , blz. 16. H . A. M . Fiolet, a.w., blz. 40.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Toenadering tot Rome - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's