Toenadering tot Rome - pagina 29
1. Is de Rooms-Katholieke Kerk veranderd? ..2. Is de Kerk der Reformatie veranderd? ..3. Gemeenschappelijke achtergronden. ..4. Positiebepaling...
schap, die een nieuwe weg aangeeft, waarop R o m e en Reformatie elkaar kunnen en moeten vinden. Invloed
van Barth
Nu is er reeds op gewezen, dat Fiolet sterk is beïnvloed door Barth. Berkhof merkt dit ook op in zijn reeds genoemd v o o r w o o r d 1 1 ) . Dit geldt vooral zijn christologie en zijn scheppingsleer. Wel blijft het een vraagpunt, hoe wij Barths scheppingsleer in verband met de verlossing moeten interpreteren. Als Barth de schepping de uitwendige grond noemt van het verbond en het verbond de inwendige grond van de schepping noemt, is dit dan door hem bedoeld als een identificatie, of blijven het toch twee daden van God, die wel o p elkaar betrokken zijn, maar niet met elkaar samenvallen? Fiolet denkt in de richting van eerstgenoemde mogelijkheid. O.i. ligt deze interpretatie ook het meest voor de hand, gezien Barths hele theologisch systeem. Wilhelm Dantine's weergave van Barths standpunt wijst eveneens in die richting: \ . . Barths gesammter genialer Entwurf "Schöpfung" und " B u n d " so eng auf einander zu beziehen, dass keine Loslösung, keine Auseinanderreissung von Schöpfung und Errettung mehr statthaben k a n n . . . ' 1 2 ) Daarom kon Barth schrijven: 'Die heilsgeschichte ist aber die Geschichte, die eigentliche Geschichte . . . es gibt keine andere Geschichte, die der Heilsgeschichte gegenüber ein selbständiger . . . Thema h ä t t e ' . 1 3 ) D e invloed van vooral de oude Barth o p Fiolet is dus duidelijk. Dit verheldert dan ook het feit, dat reformatorische theologen zich zo goed in Fiolets gedachtengang kunnen vinden. Intussen laten wij ook onze opvatting overeind staan, dat een theoloog als Fiolet voluit Rooms-katholiek is. Zijn verbondsbeschouwing vindt bij meerderen aftrek. Maar wel geeft ons dit te denken ten opzichte van de ontwikkeling in de reformatorische theologie. Wij hebben het vermoeden, dat er in deze ontwikkeling sinds Barth een we-
" ) A.w., blz. '10. 12) W . Dantine, Der Welt-Bezug des Glaubens, i n : Theologie zwischen gestern und Morgen, Interpretationen und A n f r a g e n zum W e r k Karl Barths, M ü n c h e n , 1968, S. 276. 13) K . Barth, Kirchliche Dogmatik, I I I , I, S. 64.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's