Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toenadering tot Rome - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toenadering tot Rome - pagina 29

1. Is de Rooms-Katholieke Kerk veranderd? ..2. Is de Kerk der Reformatie veranderd? ..3. Gemeenschappelijke achtergronden. ..4. Positiebepaling...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

schap, die een nieuwe weg aangeeft, waarop R o m e en Reformatie elkaar kunnen en moeten vinden. Invloed

van Barth

Nu is er reeds op gewezen, dat Fiolet sterk is beïnvloed door Barth. Berkhof merkt dit ook op in zijn reeds genoemd v o o r w o o r d 1 1 ) . Dit geldt vooral zijn christologie en zijn scheppingsleer. Wel blijft het een vraagpunt, hoe wij Barths scheppingsleer in verband met de verlossing moeten interpreteren. Als Barth de schepping de uitwendige grond noemt van het verbond en het verbond de inwendige grond van de schepping noemt, is dit dan door hem bedoeld als een identificatie, of blijven het toch twee daden van God, die wel o p elkaar betrokken zijn, maar niet met elkaar samenvallen? Fiolet denkt in de richting van eerstgenoemde mogelijkheid. O.i. ligt deze interpretatie ook het meest voor de hand, gezien Barths hele theologisch systeem. Wilhelm Dantine's weergave van Barths standpunt wijst eveneens in die richting: \ . . Barths gesammter genialer Entwurf "Schöpfung" und " B u n d " so eng auf einander zu beziehen, dass keine Loslösung, keine Auseinanderreissung von Schöpfung und Errettung mehr statthaben k a n n . . . ' 1 2 ) Daarom kon Barth schrijven: 'Die heilsgeschichte ist aber die Geschichte, die eigentliche Geschichte . . . es gibt keine andere Geschichte, die der Heilsgeschichte gegenüber ein selbständiger . . . Thema h ä t t e ' . 1 3 ) D e invloed van vooral de oude Barth o p Fiolet is dus duidelijk. Dit verheldert dan ook het feit, dat reformatorische theologen zich zo goed in Fiolets gedachtengang kunnen vinden. Intussen laten wij ook onze opvatting overeind staan, dat een theoloog als Fiolet voluit Rooms-katholiek is. Zijn verbondsbeschouwing vindt bij meerderen aftrek. Maar wel geeft ons dit te denken ten opzichte van de ontwikkeling in de reformatorische theologie. Wij hebben het vermoeden, dat er in deze ontwikkeling sinds Barth een we-

" ) A.w., blz. '10. 12) W . Dantine, Der Welt-Bezug des Glaubens, i n : Theologie zwischen gestern und Morgen, Interpretationen und A n f r a g e n zum W e r k Karl Barths, M ü n c h e n , 1968, S. 276. 13) K . Barth, Kirchliche Dogmatik, I I I , I, S. 64.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Toenadering tot Rome - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's