Toenadering tot Rome - pagina 39
1. Is de Rooms-Katholieke Kerk veranderd? ..2. Is de Kerk der Reformatie veranderd? ..3. Gemeenschappelijke achtergronden. ..4. Positiebepaling...
Hoofdstuk GEMEENSCHAPPELIJKE Invloed
van
III ACHTERGRONDEN
Barth
D a t het V e r b o n d en het R i j k G o d s en d a a r m e e h e t universele karakter van het heil zo sterk op de v o o r g r o n d treden, is in de eerste plaats te d a n k e n a a n de invloed van B a r t h . B a r t h is b e g o n n e n m e t een radicaal verticalisme. W i j h e r i n n e r e n ons nog zijn uitspraak, d a t de R . K . leer van de a n a l o g i a entis een uitvinding was van de antichrist. Z e l f leerde hij v l i j m s c h e r p de dualiteit van G o d
en
mens, h e m e l en a a r d e , n a t u u r en genade. H i j sprak zelfs van de doodslijn tussen beide. M a a r B a r t h is steeds verder in zijn denken beheerst geworden door zijn monistische christologie. D a n k zij h e t h o o f d m o t i e f : de e n e Christus is alles en is h e t alleen, liet hij niet alleen verkiezing èn verwerping, de verwerving èn de toepassing van het heil tot één dialectische eenheid uitgroeien, m a a r liet hij ook in een diepere uitwerking van dit motief in zijn scheppingsleer G o d èn mens, verlossing èn schepping tot é é n m a c h t i g e eenheid samenkomen.
Hij
ging spreken over de menselijkheid van G o d . O o k sprak hij van de schepping als de uitwendige grond van het verbond en van het verbond als de inwendige grond van de schepping.
1
)
B a r t h s theologie is zo veelomvattend, d a t e r allerlei, soms tegenstrijdige, interpretaties mogelijk z i j n 2 ) .
Wij
kunnen
met
Barth
ook een heel eind de o r t h o d o x - r e f o r m a t o r i s c h e k a n t o p g a a n , terwijl het ook nog een a a n m e r k e l i j k verschil u i t m a a k t , of m e n zich door de j o n g e of door de oude B a r t h l a a t inspireren. M a a r een feit is, d a t de huidige B a r t h i n t e r p r e t a t i e duidelijk koerst in de richting van een monistisch denken
2a
) , w a a r i n via de christologie schepping en
') K.D., I I I , 1, § 41, 2 en 3. ) Vgl. W. Dantine und K. Lüthi, Theologie zwischen gestern und morgen, Interpretationen und Anfragen zum Werk Karl Barths, München, 1968. 2a) Helmut Bintz heeft onlangs in een diepgaande studie het monistisch denken van Barth als grondprobleem van zijn dogmatiek aangetoond. Vgl. H. Bintz: Das Skandalon als Grundlagenproblem der Dogmatik. Berlin, 1969. Vooral S. 102 f.f. 2
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's