Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toenadering tot Rome - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toenadering tot Rome - pagina 39

1. Is de Rooms-Katholieke Kerk veranderd? ..2. Is de Kerk der Reformatie veranderd? ..3. Gemeenschappelijke achtergronden. ..4. Positiebepaling...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoofdstuk GEMEENSCHAPPELIJKE Invloed

van

III ACHTERGRONDEN

Barth

D a t het V e r b o n d en het R i j k G o d s en d a a r m e e h e t universele karakter van het heil zo sterk op de v o o r g r o n d treden, is in de eerste plaats te d a n k e n a a n de invloed van B a r t h . B a r t h is b e g o n n e n m e t een radicaal verticalisme. W i j h e r i n n e r e n ons nog zijn uitspraak, d a t de R . K . leer van de a n a l o g i a entis een uitvinding was van de antichrist. Z e l f leerde hij v l i j m s c h e r p de dualiteit van G o d

en

mens, h e m e l en a a r d e , n a t u u r en genade. H i j sprak zelfs van de doodslijn tussen beide. M a a r B a r t h is steeds verder in zijn denken beheerst geworden door zijn monistische christologie. D a n k zij h e t h o o f d m o t i e f : de e n e Christus is alles en is h e t alleen, liet hij niet alleen verkiezing èn verwerping, de verwerving èn de toepassing van het heil tot één dialectische eenheid uitgroeien, m a a r liet hij ook in een diepere uitwerking van dit motief in zijn scheppingsleer G o d èn mens, verlossing èn schepping tot é é n m a c h t i g e eenheid samenkomen.

Hij

ging spreken over de menselijkheid van G o d . O o k sprak hij van de schepping als de uitwendige grond van het verbond en van het verbond als de inwendige grond van de schepping.

1

)

B a r t h s theologie is zo veelomvattend, d a t e r allerlei, soms tegenstrijdige, interpretaties mogelijk z i j n 2 ) .

Wij

kunnen

met

Barth

ook een heel eind de o r t h o d o x - r e f o r m a t o r i s c h e k a n t o p g a a n , terwijl het ook nog een a a n m e r k e l i j k verschil u i t m a a k t , of m e n zich door de j o n g e of door de oude B a r t h l a a t inspireren. M a a r een feit is, d a t de huidige B a r t h i n t e r p r e t a t i e duidelijk koerst in de richting van een monistisch denken

2a

) , w a a r i n via de christologie schepping en

') K.D., I I I , 1, § 41, 2 en 3. ) Vgl. W. Dantine und K. Lüthi, Theologie zwischen gestern und morgen, Interpretationen und Anfragen zum Werk Karl Barths, München, 1968. 2a) Helmut Bintz heeft onlangs in een diepgaande studie het monistisch denken van Barth als grondprobleem van zijn dogmatiek aangetoond. Vgl. H. Bintz: Das Skandalon als Grundlagenproblem der Dogmatik. Berlin, 1969. Vooral S. 102 f.f. 2

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Toenadering tot Rome - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's