De schok der herkenning - pagina 10
thans op een nieuwe, andere wijze de Waarheid Gods tegenover de leugen vastgesteld en uitgedragen zou moeten worden, wil de Kerk geen smakeloos zout worden in de wereld. En aldus denken en spreken niet weinigen in deze tijd. Zij zien de huidige situatie als zó fundamenteel verschillend met die uit de zestiende eeuw, dat zij met het reformatorisch belijden geen raad meer weten. Zij beschouwen het als louter nog een historisch document. Wie echter niet oppervlakkig en uiterlijk, doch diep en innerlijk de machten van deze eeuw heeft ontmoet; wie de geest van de tijd zelf heeft geproefd en doorleefd, er in eigen geloofsleven door in een ernstige crisis is gekomen, en er door het Evangelie aan ontrukt en van bevrijd is, — die doet een wonderlijke ontdekking. De belijdenis van de Hervorming betekent voor hem de schok der herkenning. Hij is immers gaan zien, dat de leugen van het ongeloof en bijgeloof in de moderne wereld in wezen geen andere is dan die van de zestiende eeuw met haar „vrije wil", haar „goede werken" en haar „natuur en genade", maar dezelfde leugen in nog nadrukkelijker, bewuster en consequenter gestalte. Hij beseft op eens de actualiteit van het reformatorisch belijden in het huidige tijdsgewricht. En daarmee is voor hem de vraag, of de moderne tijd niet een nieuw en ander kerkelijk belijden eist, eigenlijk geen vraag meer. Het enige wat hem in de huidige situatie als een dringende zaak voorkomt, is dat het zestiende eeuwse belijden in de Gemeente van deze eeuw tot nieuw leven komt, en tegenover het ongeloof van vandaag eens te nadrukkelijker, ernstiger en bewuster uitgedragen wordt. Dat de Gemeente thans in zulk een geestelijke malaise verkeert en er zo bitter weinig elenchos-ktacht van haar uitgaat, vindt dus zijn diepste oorzaak in het feit, dat zij in de benauwenissen en gevaren van deze tijd de brandende actualiteit van het reformatorische belijden nog niet ontdekt heeft. Zij is misschien nog wel in meerdere of mindere mate confessioneel gebonden, maar dat is een louter traditionele en conservatieve gebondenheid. Zij heeft nog niet zo diep en geestelijk met het ongeloof en bijgeloof van de moderne wereld geworsteld, dat zij daardoor de wezenlijke eenheid van haar geloofsstrijd met die uit de tijd van de Hervorming is gaan zien. Zij heeft in de zestiende eeuwse belijdenis nog niet de schok der herkenning beleefd. En daartoe zal het moeten komen, wil de huidige Gemeente uit haar slaap ontwaken en weer elenchos-kMaktet krijgen. Men kan zich aan die opgave niet onttrekken door te beweren, dat men met die moderne wereld niets te maken wil hebben. Want wie men ook is, waar men ook woont, en hoe men ook leeft, — het moderne tijdsbewustzijn overspoelt ons allen. Niemand kan er zich aan onttrekken. Door school, beroep, krant, radio, auto, verzekering, medische verzorging hebben wij er mee te maken. Dagelijks profiteren wij ervan, dagelijks klagen wij erover. Meer dan wij ons bewust zijn, heeft het moderne leven ons in zijn greep. Zonder het te beseffen leven wij als eertijds Israël in een Egyptische slavernij en in een Baby-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971
Reformatorische stemmen | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971
Reformatorische stemmen | 16 Pagina's