Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Naar een Petrusdienst - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Naar een Petrusdienst - pagina 17

1. Naar een Petrusdienst?..2. Petrus de Apostel...3. Petrus en de Petra-tekst...4. Petrus en Rome...5. De inzichten van Prof. Dr. Hans Küng...6. Een Petrusdienst in Reformatorische Kerken?..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

niet tot het stichten van de Corinthische gemeente heeft bijgedragen, omdat Paulus met stelligheid verzekert: Ik heb geplant, Apollos heeft begoten, maar God gaf de wasdom. Gij hebt niet vele vaders. Immers, ik heb u in Christus Jezus door het evangelie verwekt . Natuurlijk is het mogelijk, dat Petrus na Paulus en Apollos in Corinthe is geweest en daar heeft gewerkt. Het bestaan van een Petruspartij zou hiervan een resultaat hebben kunnen zijn, al was de persoonlijke aanwezigheid van Petrus voor zulk een partijvorming niet dwingend vereist. Er was toch ook een groepering, die zich de Christuspartij noemde, hoewel Jezus Corinthe nimmer heeft bezocht. Want ook zonder Petrus' presentie lag het voor de hand, dat Jodenchristenen zich op hem beriepen. Misschien konden zij dit zelfs gemakkelijker doen, wanneer ze Petrus niet persoonlijk kenden, omdat tussen Petrus en Paulus over de aanpak van het zendingswerk nauwelijks enig wezenlijk verschil van inzicht bestond. Dat de tegenstanders van Paulus zich graag van de naam van Petrus bedienden, om het gezag van de heidenapostel aan te tasten, is op zichzelf nog geen bewijs, dat Petrus in Corinthe zou hebben gewerkt. Ten aanzien van een eventuele werkzaamheid in Rome vormen de gegevens in het Nieuwe Testament een complete deceptie. Want voor wie de stelling verdedigt, dat Petrus als de eerste onder de apostelen ook de eerste bisschop van Rome zou zijn geweest, is het uitermate teleurstellend, dat de H. Schrift over zulk een verblijf en hoogste ambt een volmaakt stilzwijgen bewaart. Wanneer Petrus naar Jezus' bedoeling de eerste paus had moeten zijn, had deze voor de kerk der eeuwen zo gewichtige zaak toch zeker in het Schriftwoord op het hechtst moeten zijn gefundeerd. In dit verband was het woord van Noordmans trefzeker, dat Petrus ging en Paulus kwam. Nadat het apostelschap van Petrus volgens de Handelingen had gefunctioneerd, kwam dat van Paulus naar voren en was het deze heidenapostel, van wie verteld wordt, dat hij in Rome kwam. Maar dan houden ook voor hem alle verdere mededelingen over zijn werkzaamheden op. Als Gods instru15

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1973

Reformatorische stemmen | 64 Pagina's

Naar een Petrusdienst - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1973

Reformatorische stemmen | 64 Pagina's