Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Naar een Petrusdienst - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Naar een Petrusdienst - pagina 29

1. Naar een Petrusdienst?..2. Petrus de Apostel...3. Petrus en de Petra-tekst...4. Petrus en Rome...5. De inzichten van Prof. Dr. Hans Küng...6. Een Petrusdienst in Reformatorische Kerken?..

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

der hemelen. H e t gehele gesprek werd besloten met het nadrukkelijk verbod aan alle discipelen o m iemand te zeggen, dat Jezus de Messias was. H o e is nu het vervolg? W a n n e e r Jezus in Caesarea Filippi voor het eerst gaat aankondigen, dat Hij gaat lijden en sterven, wordt het duidelijk, dat Petrus met zijn Christusbelijdenis aan zulk een lijdende Messias niet heeft gedacht, want deze paste in zijn Messiaans p a t r o o n allerminst. H e t brengt de apostel er toe o m Jezus ter zijde te nemen om H e m over zijn voornemens te bestraffen. M a a r dit bekomt hem slecht. Jezus vermijdt nu d e bekende n a m e n Simon en Petrus en spreekt het ontstellende en o n t d e k k e n d e woord: Ga weg achter Mij, satan; gij zijt Mij een aanstoot, want gij zijt niet bedacht op de dingen Gods, m a a r op die der mensen. D e tegenstellingen lagen opeens heel diep. Geen petra, geen rotsman, m a a r satan. Geen zaligspreking, m a a r ga weg, achter Mij. Geen openbaring van de Vader, geen bedacht zijn op de dingen Gods, m a a r op die der mensen. Geen rots om op te bouwen, maar een steen des aanstoots. Blijkbaar had Petrus, als representant en woordvoerder van allen, de diepte en rijkdom van zijn Messiasbelijdenis zeer onvoldoende gepeild en beseft. H e t goede, dat er in lag, had hij niet uit zichzelf, en was niet te danken aan menselijke wijsheid (vlees en bloed!), m a a r was een vrucht van G o d s bijzondere openbaring. Petrus had geen enkele reden, dat hij zich op zijn belijden zou k u n n e n laten voorstaan: als het op hem aankwam, was hij het spoor spoedig bijster. O p zichzelf was hij een satan, een aanstoot, bedacht op d e dingen der mensen. De petra-belofte was dan ook niet gebaseerd op zijn persoon of ambt, die beide konden falen, maar op de belijdenis van de Messias, zoals de V a d e r hem die o p e n b a a r d e en bedoelde. D e zin van de petra-tekst is zo duidelijk. Z o n d e r krampachtige pogingen o m de tekst te verklaren kan men zeggen, dat Christus (en Hij alleen) Zijn gemeente bouwt; dat Hij de grondslagen legt, de levende stenen bijeenbrengt en de muren opbouwt tot een tempel van de levende G o d ; dat Hij bij de allereerste fundering vanwege zijn belijdenis aan Petrus, de woordvoerder van alle apostelen, heeft gedacht. Met zijn belijdenis

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1973

Reformatorische stemmen | 64 Pagina's

Naar een Petrusdienst - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1973

Reformatorische stemmen | 64 Pagina's