Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods geseculariseerde wereld - pagina 44

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Gods geseculariseerde wereld - pagina 44

1. Inleidende opmerkingen. - Wat is secularisatie? - De geschiedenis van het woord secularisatie - Bijbelse wortels...2. Schepping en secularisatie. - Scheppingsgeloof en secularisatie - De scheppingsrelatie tussen God en de wereld...3. Het christelijk geloof en de secularisatie. - Het wezen van de secularisatie - Hoever gaat de zonde? - Schriftuurlijke visie op de secularisatie...4. Secularisatie en verlossing. - Schepping, zonde, verzoening.....

8 minuten leestijd

Consequenties H e t ligt v o o r d e h a n d , d a t d e d i v e r s e b e n a d e r i n g e n , d i e w i j bov e n a a n d u i d d e n , tot v e r s c h i l l e n d e u i t k o m s t e n l e i d e n , ook w a n n e e r h e t g a a t o m d e b e o o r d e l i n g van d e h u i d i g e o n t w i k k e l i n g , die m e d e sterk bepaald wordt door de voortgaande secularisering. D e e e r s t e b e n a d e r i n g , d e z g n . p r o t o l o g i s c h e , l e i d t e n e r z i j d s tot een c o n s e r v a t i e v e o p s t e l l i n g , die zich c o n c r e t i s e e r t in een vasthoud e n aan d e t r a d i t i o n e l e p l a a t s van de k e r k en d e k e r k e l i j k e instituties

10,

z e l f s , als h e t m o g e l i j k zou zijn, aan h e t t h e o c r a t i s c h e c o r p u s

c h r i s t i a n u m . D i t i m p l i c e e r t een v o l s t r e k t n e g a t i e v e h o u d i n g t e g e n o v e r de m o d e r n e s e c u l a r i s a t i e

11.

Anderzijds voert deze benadering

tot een p o s i t i e f g e n i e t e n d e l e v e n s h o u d i n g , w a a r i n h e t l e v e n in z i j n p u r e g e s t a l t e w o r d t g e v i e r d . E n dit laatste g r e n s t n u juist w e e r d i c h t aan e e n

geseculariseerd

levenspatroon.

R u l e r is m o e i l i j k in een g r e e p te v a n g e n

Deze 12.

dialectiek

bij

Van

D a t zal dan o o k w e l

één van d e r e d e n e n zijn, w a a r o m tot n u t o e e l k e b e o o r d e l i n g van h e m e r naast g e s c h o t e n h e e f t . A f g e z i e n e c h t e r van het m o e i l i j k g r i j p b a r e van d e z e b e n a d e r i n g , z i j n d e p o l e n van d e z e s p a n n i n g s v e r h o u d i n g n a a r b e i d e k a n t e n te e e n z i j d i g , w a n t te idealistisch. D a t g e l d t zowel n a a r d e r i c h t i n g van h e t b e h o u d e n d e d e n k e n van V a n R u l e r , als o o k n a a r de r i c h t i n g van h e t h o r i z o n t a l e . I n b e i d e g e v a l l e n w o r d t te w e i n i g d e verderv e n d e m a c h t van d e z o n d e o n d e r k e n d en d e b r e u k d i e deze geb r a c h t h e e f t in a l l e d i n g e n , w a a r d o o r h e t e s c h a t o l o g i s c h

karakter

van h e t h e i l te w e i n i g tot zijn recht k o m t . D a t k a n dan ook

de

r e d e n zijn, w a a r o m bij V a n R u l e r de secularisatie niet g e h e e l w o r d t a f g e w e z e n . Z i j w o r d t w e l a f g e w e z e n v a n u i t zijn v a s t h o u d e n

aan

h e t i n s t i t u t i o n e l e van h e t h e i l o . a . in de i n s t i t u t i e van d e k e r k . Z i j kan echter door V a n Ruler niet worden afgewezen,

wanneer hij

z e l f a l l e dualiteit in h e t heil a f w i j s t en kiest v o o r de e e n h e i d des levens, die e r g e n s z e l f s n a u w e r a a k p u n t e n h e e f t m e t die t h e o l o g i e , die d e secularisatie p o s i t i e f i n t e g r e e r t . 10. V g l . b.v. A. A. v a n Ruler, De b e t e k e n i s van h e t i n s t i t u t a i r e (in de k e r k ) , T h e o l . w e r k , dl. I V , blz. 176 vv. 11. Dit is v o o r a l d u i d e l i j k u i t g e k o m e n in één van V a n R u l e r s laatste a r t i k e l e n : N i e u w e v r a g e n na v i j f t i e n j a r e n , i n : T h e o l . werk, dl. V I , blz. 140 v v . 12. V g l . H. B e r k h o f , Een k w a r t e e u w t h e o l o g i e , in K e r k en T h e o l o gie, 26/2, april 1975, blz. 117, 121 v.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1975

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Gods geseculariseerde wereld - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1975

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

PDF Bekijken