Gods geseculariseerde wereld - pagina 40
1. Inleidende opmerkingen. - Wat is secularisatie? - De geschiedenis van het woord secularisatie - Bijbelse wortels...2. Schepping en secularisatie. - Scheppingsgeloof en secularisatie - De scheppingsrelatie tussen God en de wereld...3. Het christelijk geloof en de secularisatie. - Het wezen van de secularisatie - Hoever gaat de zonde? - Schriftuurlijke visie op de secularisatie...4. Secularisatie en verlossing. - Schepping, zonde, verzoening.....
Bij Van Ruler kreeg dit op het laatst zelfs zo'n geladen betekenis, dat het eschatologisch-toekomstige karakter van het
heil
dreigde overvleugeld te worden door de ervaring van het nu al genieten van het pure bestaan D i t had uiteraard zijn consequenties. Aan de ene kant kwam daardoor een zwaar gewicht te liggen op het bestaande, de status quo, met een hang naar het
conservatieve,
hetgeen
Van
Ruler
bracht in de buurt van het conservatief denkend deel van de gereformeerde traditie. Aan de andere kant gaf dit aan Van Ruler zo'n grote vreugde in het bestaan van deze wereld alszodanig, met zo weinig onlustgevoelens ten opzichte van het heden en ook met zo weinig pelgrimage-spfrit, dat hij in dit opzicht kon
wedijveren
met de meest fervente horizontalisten. In dit verband is het daarom duidelijk, waarom Van Ruler aan de ene kant zich zo nauw verwant voelde met de Ultra-gereformeerden, en aan de andere kant toch een grote distantie voelde 2 . Een tegenovergestelde weg wordt bewandeld door J. Moltmann. Bij hem zijn verzoening en verlossing niet op het proton, de schepping, gericht, maar op de toekomst. Sprak Van Ruler bij voorkeur over een r^creatio als het ging om de verlossing, Moltmann spreekt van een nova
creatio, en dan nog wel een nova creatio e nihilo,
een nieuwe schepping uit het niets. Dat heeft hij vooral gedaan in zijn Theologie komen
4
van de hoop
3
. Later is er een zekere ombuiging ge-
en is Moltmann mee opgetrokken met theologen als W .
Pannenberg
5
en in ons land H. M. K u i t e r t 6 . Dan komt het er zo
1. Vgl. o.a. zijn: Waarom zou ik naar de kerk gaan?, Nijkerk, z.j. Men leze ook van P. F. Th. Aalders, De scheppingsnotie bij Van Ruler in: Wapenveld 24/6, december, 1974, blz. 179 vv., en de critische, niet altijd correcte waardering van P. van Hoof in zijn dissertatie over Intermezzo, kontinuïteit en diskontinuïteit in de theologie van A. A. van Ruler, Amsterdam, 1974, vooral hoofdstuk IV. 2. A. A. van Ruler, Ultra-Gereformeerd en Vrijzinnig, a.w. 3. J . Moltmann, Theologie der Hoffnung, München, 1965. 4. Zo reeds in zijn Antwort auf die Kritik der Theologie der Hoffnung, in: Diskussion über die "Theologie der Hoffnung", München, 1967. Later steeds duidelijker, b.v. in zijn Das Experiment Hoffnung, München, 1974, en in zijn Perspektiven der Theologie, München, 1969. 5. Vgl. b.v. W. Pannenberg, Eschatologie en ervaring van zin, in: Toekomst van de religie: Religie van de Toekomst, 1972, blz. 134148. 6. Vgl. H. M. Kuitert, Om en Om, Kampen, 1972, blz. 167-220, en Zonder geloof vaart niemand wel, Baarn, 1974.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1975
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1975
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's