Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods geseculariseerde wereld - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods geseculariseerde wereld - pagina 39

1. Inleidende opmerkingen. - Wat is secularisatie? - De geschiedenis van het woord secularisatie - Bijbelse wortels...2. Schepping en secularisatie. - Scheppingsgeloof en secularisatie - De scheppingsrelatie tussen God en de wereld...3. Het christelijk geloof en de secularisatie. - Het wezen van de secularisatie - Hoever gaat de zonde? - Schriftuurlijke visie op de secularisatie...4. Secularisatie en verlossing. - Schepping, zonde, verzoening.....

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

IV

SECULARISATIE EN VERLOSSING

Schepping,

zonde,

verzoening

W i j hebben nu achtereenvolgens de secularisatie bezien in het licht van de schepping en van de zonde. W i j k w a m e n tot het inzicht, dat het volstrekt eenzijdig en daarom misleidend is o m de secularisatie-idee te f u n d e r e n in het bijbelse scheppingsgeloof. W i j k w a m e n vervolgens er achter, dat in de huidige theologische waardering van d e secularisatie te weinig rekening is gehouden met de werkelijkheid van de zonde, zoals d e Schrift ons die tekent. In dit h o o f d s t u k willen wij het verschijnsel van de secularisatie benaderen vooral vanuit het gezichtspunt van de verzoening en d e verlossing in Jezus Christus. D a a r zou natuurlijk veel over gezegd kunnen worden. Maar in het (kleine) bestek van dit geschrift moeten wij ons wel tot het uiterste beperken. W i j wezen er al op, dat in de Schrift maar even wordt gesproken over de schepping zonder de zonde. In G e n . 3 komt de zonde reeds ter sprake. Maar n o g kortstondiger wordt in de Bijbel gesproken over de zonde zonder verlossing. In hetzelfde Gen. 3 k o m t namelijk ook de verlossing ter sprake. Dat is voor ons de meest f u n d a m e n t e l e reden, waarom wij binnen het christelijk geloof nooit over de schepping apart en ook nooit over de zonde apart k u n n e n spreken. H e t gaat altijd o m schepping, zonde en verlossing. W i j zouden bijna van een drie-eenheid k u n n e n spreken. Echter ook in deze zin, dat het dan wel zeer erop aan komt, hoe de eenheid en de onderscheidenheid van deze drie moeten w o r d e n verstaan. Mogelijkheden W e kunnen er misschien het beste vat o p krijgen, wanneer wij in het kort enkele mogelijkheden aanwijzen, zoals zij door sommige theologen zijn b e p r o e f d . Allereerst wijs ik o p A. A. van Kuier. Vooral in zijn laatste geschriften h e e f t hij nadruk gelegd o p de verzoening en verlossing in Christus als de noodmaatregel van God om zijn schepping weer voluit en puur schepping te doen zijn. H e t accent kwam daarbij vrijwel geheel te liggen op de schepping, die Van Ruler omschreef als het Proton, het pure zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1975

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Gods geseculariseerde wereld - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1975

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's