Communisme - een religie - pagina 31
1. Pseudo-religie..2. Communisme..Materialisme – geschiedbeschouwing – Klassenstrijd – Diktatuur van het proletariaat...3. Een religie..Evangelie van de haat – Messias – Zedelijkheid.
de theorie van de klassenstrijd; de wereldhistorische revolutionaire rol van het proletariaat, de schepper van een nieuwe communistische maatschappij'. Het absolute gezag en de onaantastbare waarheid van deze hoofdgedachte van het Manifest staat voor alle aanhangers van het historisch-materialisme, voor alle authentieke c o m munisten, onwrikbaar vast. Michail Soeslow, de hoogste partij-ideoloog van de SowjetUnie, verklaarde in een rede — 'Der geniale Lehrer und Führer der Arbeiterklasse', gehouden op 8 mei 1968 in M o s kou bij de herdenking van de 150ste geboortedag van Karl M a r x — 'Op grond van de geschiedenis der klassemaatschappijen bewees M a r x dat de klassenstrijd de drijfkracht van de ontwikkeling dezer maatschappij is, dat achter iedere sociale politiek en alle maatschappelijke veranderingen vóór alles de strijd tussen de klassen moet worden gezien'. Deze klassenstrijd, die een essentieel en onveranderlijk element van de leninistisch-marxistische ideologie is, moet nu op alle fronten worden gevoerd. Op het sociaal-economische, het culturele, het educatieve, maar bovenal op het politieke. Op alle fronten moet de 'burgerlijke', de 'kapitalistische maatschappij' met haar structuren worden aangevallen, aan de kaak gesteld, ondermijnd, maar — de hoofdaanval moet zich concentreren op het politieke front. In laatster instantie gaat het in de klassenstrijd om de verovering van de staatsmacht met haar politie en leger. In deze strijd om de macht zijn alle middelen geoorloofd: legale en illegale, ook die welke de bourgeoisie leugen, bedrog, verraad noemt. In eerster instantie is de klassenstrijd een strijd binnen één volk, één staat. Maar omdat het communisme naar zijn wezen internationaal is, is ook de klassenstrijd in wezen een interv e n lichaam i n w e r k e n of binnen de grenzen v a n een g e g e v e n v e r schijnsel of binnen een g e g e v e n maatschappij w e r k z a a m zijn; w e d e r zijdse afhankelijkheid en de meest n a u w e , o n v e r b r e k e l i j k e samenhang v a n alle kanten v a n elk verschijnsel (waarbij de g e s c h i e d e n i s telkens n i e u w e kanten b l o o t l e g t ) , een samenhang, waaruit een w e t matig w e r e l d p r o c e s v a n de b e w e g i n g v o o r t v l o e i t — dit zijn e n k e l e k e n m e r k e n v a n de dialektiek als o n t w i k k e l i n g s l e e r , die rijker is dan de gebruikelijke'.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1978
Reformatorische stemmen | 68 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1978
Reformatorische stemmen | 68 Pagina's