Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Euthanasie en Euthanasiasme - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Euthanasie en Euthanasiasme - pagina 41

2. Het woord euthanasie...3. Enkele mijlpalen in de recente ontwikkeling van het euthanasiasme in Nederland. - Het Leeuwarder proces - de Vereniging en de Stichting voor Vrijwillige Euthanasie...5. Nadere beschouwingen. - Vrijwillige en onvrijwillige euthanasie - actieve en passieve euthanasie...6. Levensbeschouwelijke aspekten. - Zelfmoord, zelfdoding en euthanasie - de visie van Prof. Troost...7. Zielkundige aspekten...8. Juridische aspekten. - het Commissierapport der Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie (Rapport-Muntendam)...9. De wils- of euthanasie-verklaring (het zogenaamde levenstestament). - Modellen voor een 'levenstestament' ...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

pastorale handreiking Euthanasie (1972), een uiting van de Nederlandse Hervormde Kerk. In dit stuk wordt voortdurend in en uit geredeneerd en is geen sprake van een duidelijke standpuntbepaling. De 'oude' opvatting wordt verdedigd door Prof. W . H . Velema, hoogleraar aan de Theologische Hogeschool der Christelijke Gereformeerde Kerken te Apeldoorn, en door Prof. J. Douma van de Theologische Hogeschool der Vrijgemaakte Gereformeerde Kerken te Kampen. Rooms-katholieke moraal-theologen als Sporken (Maastricht) en Beemer (Nijmegen) wijzen euthanasie niet onvoorwaardelijk af en nemen een gereserveerd standpunt in. Tot de eersten die een progressief standpunt innamen, behoorde de vroegere Groninger studentenpastor, wijlen Ds M. Krop. N a hem verklaarden Roscam Abbing, Troost en Mw Terborgh zich in toenemende graad voor de a a n v a a r d baarheid van actieve euthanasie, ook — en soms juist (Troost) — voor een christen. Roscam Abbing (1972, p. 34-37) — sinds 1958 hoogleraar vanwege de Nederlandse Hervormde Kerk aan de Rijksuniversiteit te Groningen, met als opdracht de Bijbelse Godgeleerdheid, — komt na genuanceerde beschouwingen tot de slotsom, dat een gelovig christen tot het besef kan komen dat zijn opdracht is volbracht en hij geen taak hoeft te zien in het aanvaarden van erbarmelijk lijden en aftakeling. Hij kan dan een medische behandeling weigeren, of verder gaan door niet meer te eten, maar ook mag hij onder omstandigheden vrijwillige euthanasie vragen. Daarbij veronderstelt Roscam Abbing, dat de nationale wetgeving dat niet verbiedt. W a a r dat wel het geval is, behoort dat veranderd te worden. Velema heeft in een bespreking van Roscam Abbings boek Toegenomen verantwoordelijkheid onder andere gesteld, dat hij een ander mensbeeld heeft dan Roscam Abbing. Dit heeft geleid tot een belangrijke discussie. Roscam Abbing zond een reactie met zijn bezwaar in, welke gelijktijdig gepubliceerd werd met een wederwoord van Velema 1 . Deze laatste 1

D e recensie van V e l e m a in Reformatorisch Dagblad 1973; de discussie in het n u m m e r v a n 17 m a a r t d.a.v.

van 23 f e b r u a r i

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

Reformatorische stemmen | 92 Pagina's

Euthanasie en Euthanasiasme - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

Reformatorische stemmen | 92 Pagina's