Gereformeerde prediking in onze tijd - pagina 11
Wat is gereformeerd? - Een vreemd geval - De zin van de prediking - De Godsvraag - Een Godsbeleving - Een zeer overvloedige fontein - De sprekende God - Gestalten van het Woord - Wat de prediking niet is - Gods Woord en 's mensen woord - Een driehoeksverhouding - Op de wijze van de dialoog - Aanknopingspunt? - De concrete mens - Rechte voren trekken - In onze tijd.
tioneren van de gemeente als volgt uit: '. . . . De kerkdienst is nog steeds een gebeuren waarin de g e m e e n t e z i c h t b a a r en h e r k e n b a a r is, ze is h e t m i d d e l p u n t van h e t gemeente leven. Hier is de gemeente vergaderd r o n d o m Schrift en S a c r a m e n t e n , hier kan de gemeente p u t t e n uit de bron waaruit zij leven m o e t . De kerkdienst m o e t voor de gemeenteleden zijn h e t m i d d e l p u n t van bezinning, b e z i e l i n g e n o n t m o e t i n g . En wel een o n t m o e t i n g naar alle zijden, de o n t m o e t i n g m e t G o d en Zijn Woord . . . . m e t de medegelovigen in de g e m e e n t e . . . . m e t de roeping en o p d r a c h t van de Heer om in Zijn N a a m dienend bezig te zijn in de gemeente en de samenleving.' Tegenover de erkenning van de prediking als een bron van leven d o o r synode en gemeente staat de m i s k e n n i n g van de prediking d o o r de wereld buiten de kerk. Daarvoor zijn een aantal motieven aan te wijzen. Allereerst de veranderde positie van de kerk in de samenleving. De kerk staat niet meer centraal in de m o d e r n e samenleving, zoals dat eeuwen h e t geval was. De welvaart in West-Europa m e t het daarmee verbonden m o d e r n e levensgevoel en levensritme h e e f t o o k h e t zijne bijgedragen t o t de ontkerkelijking van de samenleving en h e t onbegrip voor het doel van de prediking. S p o r t en n a t u u r l o k k e n des zondagmorgens meer dan de veelal m u f f e k e r k g e b o u w e n . De c o m m u n i c a t i e middelen van radio en televisie h e b b e n de culturele taak van de prediking overgenomen. Vroeger was de preek een belangrijk c o m m u n i c a t i e c e n t r u m in stad en d o r p . Het culturele leven werd o o k via de preek doorgegeven en de kerkgangers werden tevens cultureel gevormd. Die taak is d o o r vele andere instanties overgenomen, die de grote concurrenten zijn geworden van de kerkdienst en h e t pastorale en catechetische kerkewerk. Dit wegdringen h e e f t o o k zijn positieve k a n t e n voor de prediking: zij w o r d t teruggeworpen o p haar eigenlijke taak, nl. de verkondiging van h e t Evangelie, wat de bedoelde instanties in geen enkel opzicht t o t u i t d r u k k i n g k u n n e n brengen. V o o r t s is de preek in discrediet gekomen o m d a t h e t 'spreken' en het ' w o o r d ' in discrediet zijn geraakt. Het w o o r d is m e d e d o o r de leugencampagne van de propaganda en de voorlichting in de laatste twee wereldoorlogen gedevalueerd. Men gelooft zo maar niet wat men zegt. De w o o r d e n w o r d e n meestal gezien als bedekking van de waarheid en verhulling van de werkelijkheid. Maar o o k de radio zelf h e e f t aan de devaluatie van h e t woord meegewerkt gezien de vele 'kletsprogramma's' die tussen de muziek door de oren k u n n e n pijnigen; men praat maar wat zonder inh o u d en zonder zin. Het spreken wordt d o o r spreker en h o o r d e r niet meer ernstig g e n o m e n . Daarbij is o o k nog te n o e m e n de o p k o m s t van vele nieuwere m e t h o d e n van h e t communicatieve leerproces. Het bezig
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1980
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1980
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's