Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het chiliasme van Reformatie tot Reveil - pagina 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het chiliasme van Reformatie tot Reveil - pagina 7

1. Wat is chiliasme? - 2. Joachim van Fiore - 3. Chiliast en gereformeerd? - 4. Tijdens en na Calvijn – 5. Wat trok calvinisten aan in het chiliasme? - 6. Toch onverenigbaar? - 7. Een gereformeerde postchiliast, overgang naar een nieuwe tijd - 8. De tijd van het Réveil - 9. Rond de Heilige Alliantie 1815 -10. Het Nederlandse Réveil en het chiliasme.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

1.

WAT IS CHILIASME ?

In 1973 werd een proefschrift door Günther List aan de universiteit van Freiburg in Breisgau (Zwitserland) verdedigd, dat als titel droeg Chiliastische Utopie und radikale Reformation, met als ondertitel Die Erneuerung der Idee vom tausendjährigen Reich im 16. Jahrhundert. De schrijver bedoelde niet een theologisch boek te schrijven, maar een bijdrage te leveren aan het historisch onderzoek naar utopie(en). Hij had reden om die twee van elkaar te onderscheiden, omdat het gangbare theologische begrip 'chiliasme' als officieus strijdmiddel is ontwikkeld om de aanhangers van de leer van het duizendjarig rijk als ketters aan de kaak te stellen. Het chiliasme is dan ook niet zonder meer gelijk te stellen met de idee van het duizendjarig toekomstig vrederijk; het omvat eenvoudigweg meer. Ook het feit dat een geseculariseerd begrip van het chiliasme vandaag de dag niet meer weg te denken is uit het vocabulair van politicologie en sociologie 1 ), wijst in deze richting. Terwijl immers onder theologen de verwachting van een duizendjarig vrederijk van Christus op aarde de predikers ervan bij velen verdacht maakt, is het in de wereld van het neomarxisme en ook daarbuiten te doen gebruikelijk om in geseculariseerde termen over een heilsstaat op aarde te spreken, en zo'n ideale toestand niet alleen te verwachten, maar die ook met alle ter beschikking staande middelen te bevorderen. Het hele spreken over een 'derde rijk' van Joachim van Fiore af (± 1200) tot het ideaal van de klasseloze maatschappij in onze dagen toe bewijst dat de gedachte van een duizendjarig vrederijk in een veel breder verband gezet moet worden, dan dat van de heerschappij van Christus met Zijn heiligen, al dan niet in en rond Jeruzalem. List meent dus, dat het geseculariseerde chiliasme de veralgemening inhoudt van het theologische chiliasme. Het is echter de vraag, of we het theologische chiliasme, dat in welke vorm ook opkomt uit de exegese van Openbaring 20:1-4, mogen beschouwen als onderdeel van of aanleiding tot het meer algemene chiliasme, waarvoor List het woord 'utopie' als sleutelbegrip gebruikt. Is de strekking van Openbaring 20 niet zó anders dan alle maatschappelijke en politieke utopieën van een rijk van vrede en gerechtigheid op aarde, dat de laatsten zich nauwelijks op deze Bijbeltekst in dit verband kunnen beroepen? Heeft een geseculariseerd toekomstbeeld van welzijn voor alle mensen wel iets gemeen met het rijk en de heerschappij van Christus en Zijn heiligen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 1981

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

Het chiliasme van Reformatie tot Reveil - pagina 7

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 1981

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's