Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Bergrede - pagina 35

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De Bergrede - pagina 35

1. Inleidende opmerkingen...2. Beschouwingen over de Bergrede. - De anti-farizese uitleg - De consequent-eschatologische uitleg - De traditionele r.k. interpretatie - De tweerijken leer - Gezindheidsethiek...3. Beknopte uitleg. - De zaligsprekingen...4. Het Evangelie en de Bergrede. - Christus en de Bergrede - De vervulling van de Wet - De radicaliteit van de liefde - Onderwijzing van de gemeente - Leven met de Bergrede...

3 minuten leestijd

schouwing van het oog voor ons hebben. Het oog wordt gedacht als het orgaan waardoor het licht toegang krijgt tot het lichaam. Voorts drukt het oog ook uit wat in het lichaam geschiedt. 21 We kunnen ook zeggen dat het lichaam zich alleen bij het licht dat het oog opvangt kan voortbewegen. De kijk die we hebben, bepaalt de richting van onze gang. De spreuk doet denken aan uitingen van de Spreuken wijsheid over de ogen van het hart. Men heeft herinnerd aan Spr. 20:27 waar gezegd wordt: De lamp van de Here is de geest van de mens; zij onderzoekt al de schuilhoeken van het innerlijk. Ook de joodse denker Philo kent aan het oog die betekenis toe in verband met het verstand. 22 Nu wordt hier de tegenstelling gemaakt tussen een zuiver en een slecht oog. Letterlijk staat er: een 'eenvoudig' oog en een 'troebel' oog. Boerwinkel legt in navolging van anderen verband met het in 5:48 genoemde woord tamim: zuiver, uit een stuk, niet gecompliceerd. 23 Is het oog helder, dan zal het lichaam, d.w.z. de gehele mens op een doel gericht zijn. Of is de inzet van de mens vertroebeld en verduisterd door bijbedoelingen? Waarop zijn we gericht? Met een hebreeuwse stijlvorm wordt in vs 23 gewezen op de consequenties van een oog dat niet 'eenvoudig' is: Als uw oog duisternis uitstraalt en dus zijn dienst niet verricht, dan wandelt een mens in de duisternis. Nu zal het ook duidelijk zijn hoezeer de verzen 22-23 passen in het verband. Een mens die uit is op schatten vergaderen op aarde heeft een verkeerde kijk op het leven. De mens met een zuivere kijk is geen gespleten mens, die nu eens naar deze dan weer naar die kant ziet. Zijn hart en bestaan zijn gericht op het Koninkrijk dat komt. Ook vs 24 sluit bij 22-23 aan. Gespletenheid betekent twee heren willen dienen (vgl. 1 Kon. 18:21). Aards vermogen, geld, rijkdom wordt hier gepersonifieerd als Mammon. 24 Er kan van bezit een demonische macht uitgaan als men er door bezeten is. Wel kan men zich met behulp van geld vrienden maken, zegt Luc. 16:9. Mammon wordt ook dan gekarakteriseerd als de 'mammon van het onrecht'. Jezus waarschuwt voor het dienen van de mammon als de horigheid aan een harde meester. In zulk een leven is voor God geen plaats. Het is een dubbelhartig bestaan. Of God staat op de eerste plaats, of het bezit. Het is liefhebben of haten d.w.z. de vraag is aan wie we de voorkeur geven. Een levenshouding in het licht van het Rijk kenmerkt zich door het dienen van God en de naaste. En dat in tegenstelling tot een levensopstelling voortvloeiend uit een slecht oog, waarin bezit tot afgod wordt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's

De Bergrede - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's

PDF Bekijken