Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De invloed van het Calvinisme op de Noord-Nederlandse landschapschilderkunst 1570-1630 - pagina 51

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De invloed van het Calvinisme op de Noord-Nederlandse landschapschilderkunst 1570-1630 - pagina 51

1. De ontdekking van het landschap...2. Het Calvinisme in de Nederlanden...3. Ontwikkelingen in de landschap schilderkunst...

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

III. O N T W I K K E L I N G E N I N D E L A N D S C H A P - S C H I L D E R K U N S T Gillis van Conincxloo E e n m a r k a n t b e g i n p u n t v o o r d e relatie tussen het C a l v i n i s m e en d e l a n d s c h a p - s c h i l d e r k u n s t is te v i n d e n in F r a n k e n t h a l , w a a r k e u r v o r s t Frederik III van d e Paltz het in 1562 zestig uitgeweken N e d e r l a n d s e g e z i n n e n t o e s t o n d zich te vestigen. S e d e r t d i e n trokken h i e r v o o r t d u r e n d n i e u w e s c h a r e n v e r d r e v e n Calvinisten n a a r toe uit d e N o o r d e l i j k e e n Zuidelijke N e d e r l a n d e n . R e e d s in 1577 was F r a n k e n t h a l e e n w e l v a r e n d e n i j v e r h e i d s k o l o n i e , die b e f a a m d was o m h a a r w e e f k u n s t e n tapijtfabricage, g o u d - e n z i l v e r s m e d e n o n d e r h a a r i n w o n e r s telde, e n ook over e e n g r o e p N e d e r l a n d s e l a n d s c h a p - s c h i l d e r s b e s c h i k t e w a a r v a n Gillis van Conincxloo (1544-1606) d e m e e s t g e p r o n o n c e e r d e figuur was. 51 C o n i n c x l o o trad n a zijn l e e i j a r e n e n e e n verblijf van enkele j a r e n in Frankrijk in 1570 toe tot h e t gilde van A n t w e r p e n , m a a r verliet d e z e stad als o v e r t u i g d Calvinist in 1585 t o e n zij in h a n d e n was gevallen van P a r m a e n nieuwe, hevige geloofsvervolgingen d r e i g d e n . Begin 1587 vestigde hij zich in Frankenthal, m a a r in 1595 v e r h u i s d e hij n a a r A m s t e r d a m , in welke stad hij tot zijn d o o d in 1606 bleef w o n e n . C o n i n c x l o o h e e f t m e t zijn l a n d s c h a p - s c h i l d e r i j e n een g r o t e invloed g e h a d o p zijn t i j d g e n o t e n , w a a r o n d e r d e schilders Paul Bril, David V i n c k b o o n s , Carel van M a n d e r , H e r c u l e s Seghers, J a c o b e n R o e l a n t Savery. Zijn p o p u l a r i t e i t blijkt o o k uit d e belangstelling v o o r d e v e r k o o p van zijn n a l a t e n s c h a p in 1607, w a a r o n d e r zich e e n niet o n b e l a n g r i j k e schilderijenv e r z a m e l i n g b e v o n d . Carel van M a n d e r v e r m e l d t in zijn S c h i l d e r b o e k dat d e s c h i l d e r k u n s t voortreffelijker is d a n d e b e e l d h o u w k u n s t , o m d a t d e schilder alles m a a k t wat v o o r h e t m e n s e l i j k o o g z i c h t b a a r is: het uitspansel, d e lucht, v e r s c h i l l e n d e w e e r t o e s t a n d e n , d e z o n die s o m s h a a r stralen d o o r d e w o l k e n u i t z e n d t over steden, b e r g e n en dalen; als het d o n k e r is e n wolkig, als het regent, hagelt of sneeuwt; d e g r o t e v e r s c h e i d e n h e i d v a n g r o e n a a n b o m e n en o p velden, w a n n e e r d e l a c h e n d e lente d e vogels tot z i n g e n prikkelt. Al h e t g e e n d e b e e l d h o u w e r in zijn steen o n m o g e l i j k kan u i t d r u k k e n , e n h e t g e e n é é n van m e e r a n d e r e b e w i j z e n is, dat het s c h i l d e r e n een b e l a n g r i j k e r k u n s t is e n m e e r in d e s m a a k valt d a n het b e e l d h o u w e n . E e n bevestiging hiervan z o u m e n k u n n e n v i n d e n in d e kunstvolle w e r k e n van d e u i t n e m e n d e l a n d s c h a p s c h i l d e r Gillis van C o n i n c x l o y uit Antwerpen.52 Van M a n d e r k e n d e d u s g e e n b e t e r l a n d s c h a p - s c h i l d e r e n h a d waarg e n o m e n dat zijn schilderwijze (stijl) in H o l l a n d z e e r werd nagevolgd. H e t is d a a r o m hoogstwaarschijnlijk d a t zijn h o o f d s t u k dat aan l a n d s c h a p is gewijd, e n e e n b e p a a l d e stijl van schilderen aanbeveelt, d o o r het werk van C o n i n c x l o o is g e ï n s p i r e e r d .

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982

Reformatorische stemmen | 68 Pagina's

De invloed van het Calvinisme op de Noord-Nederlandse landschapschilderkunst 1570-1630 - pagina 51

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982

Reformatorische stemmen | 68 Pagina's