Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De invloed van het Calvinisme op de Noord-Nederlandse landschapschilderkunst 1570-1630 - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De invloed van het Calvinisme op de Noord-Nederlandse landschapschilderkunst 1570-1630 - pagina 36

1. De ontdekking van het landschap...2. Het Calvinisme in de Nederlanden...3. Ontwikkelingen in de landschap schilderkunst...

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

m e n s h e i d als v o o r h a a r g o d s d i e n s t i g e ijverde. Als zelfstandige levensrichting o n t w i k k e l d e het C a l v i n i s m e e e n eigen theologie w a a r b i j G o d niet in d e g e s c h a p e n werkelijkheid zelf w e r d g e z o c h t zoals in d e religies d e r n a t u u r v o l k e n en het p a n t h e ï s m e , w a a r b i j G o d o o k niet van het g e s c h a p e n e werd geïsoleerd zoals in d e Islam, e n waarbij tussen G o d en d e g e s c h a p e n werkelijkheid ook geen d i r e c t e g e m e e n s c h a p d o o r m i d d e l van d e Kerk zelf e n h a a r S a c r a m e n t e n , zoals R o m e leerde, werd gesteld. G o d is weliswaar h o o g b o v e n alle g e s c h a p e n werkelijkheid v e r h e v e n , m a a r o n m i d d e l l i j k e g e m e e n s c h a p is slechts m o g e l i j k d o o r G o d s Heilige Geest en d e z e g e m e e n s c h a p is g e w a a r b o r g d d o o r het leerstuk d e r praedestinatie. Wat s t a a t k u n d i g e o p v a t t i n g e n b e t r e f t is Calvijn, a n d e r s d a n L u t h e r die hierin v o l g z a m e r en conservatiever was, van m e e t af a a n o p g e k o m e n v o o r d e zelfstandigheid d e r kerk ten o p z i c h t e van d e staat, e n s t o n d h e m e v e n z e e r het b e l a n g van d e vrije ontwikkeling van w e t e n s c h a p e n k u n s t v o o r ogen. H e t feit dat elk levensterrein v o o r G o d s eer w e r d opgeëist b e t e k e n d e dat het C a l v i n i s m e actieve c u l t u u r a r b e i d v o o r s t o n d e n historisch is het d a n o o k niet o n v e r k l a a r b a a r d a t d e t e r m vooral associaties m e t v r a g e n van wijsgerige, politieke e n sociale a a r d h e e f t o p g e r o e p e n . D u i d e l i j k m o e t evenwel zijn dat alle c u l t u u r a r b e i d v o o r t k o m t uit dit e n e p r i n c i p e dat uit G o d , d o o r G o d e n tot G o d alle d i n g e n zijn, e n dat wij te m a k e n h e b b e n m e t e e n t h e o c e n t r i s c h stelsel. 34 D e z e korte typering van enkele h o o f d t r e k k e n van het C a l v i n i s m e m o g e vooreerst volstaan. Calvijn z e l f h e e f t overigens niet alle c o n s e q u e n t i e s uit d e z e b e g i n s e l e n altijd even d u i d e l i j k getrokken. H e t leven bleef in werkelijkheid o o k wel e e n s a c h t e r bij d e z e leer e n het w e z e n l i j k e b e l a n g e n d e relevantie van zijn i n z i c h t e n is aanvankelijk m a a r d o o r e e n betrekkelijk kleine g r o e p m e n s e n v e r s t a a n e n d e r h a l v e eerst geleidelijk a l g e m e e n geaccepteerd. H e t is d a n o o k o n j u i s t o m d e R e f o r m a t i e in d e N e d e r l a n d e n geheel te laten s a m e n v a l l e n m e t d e o p k o m s t en v e r b r e i d i n g van het Calvinisme. 3 5 Het Calvinisme voor en tijdens de opstand in de Nederlanden De o p l e v i n g van e e n evangelische, r e f o r m a t o r i s c h e b e w e g i n g in d e N e d e r l a n d e n d a t e e r t eigenlijk r e e d s van d e M i d d e l e e u w e n . De c o r r u p t e v e r w o r d i n g van d e Kerk werd aanvankelijk d o o r intellectuelen e n a a n h a n g e r s d e r M o d e r n e Devotie o n d e r k e n d , m a a r toch niet e r n s ü g g e n o e g b e v o n d e n o m d e Kerk te verlaten. D e z e bijbelse h u m a n i s t e n , zoals Wessel G a n s f o r t e n E r a s m u s , l e g d e n g r o t e n a d r u k o p d e m e n s e l i j k e vrijheid e n v e r a n t w o o r d e l i j k h e i d e n w a r e n sterk ethisch gericht. M e n n o e m t d e z e g r o e p o o k wel N a t i o n a a l - G e r e f o r m e e r d e n en h u n opvattingen vindt m e n later t e r u g bij d e R e m o n s t r a n t e n , d e 'rekkelijken' of ' t o l e r a n t e n ' . H o e w e l zij v o o r b e r e i d e n d werk h e b b e n verricht, is h u n betekenis v o o r d e R e f o r m a t i e toch niet wezenlijk, d a a r zij o p kritieke

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982

Reformatorische stemmen | 68 Pagina's

De invloed van het Calvinisme op de Noord-Nederlandse landschapschilderkunst 1570-1630 - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982

Reformatorische stemmen | 68 Pagina's