Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dood hoort er niet bij!; over verschillen in de waardering van de dood en enkele ethische konsekwenties daarvan - pagina 59

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De dood hoort er niet bij!; over verschillen in de waardering van de dood en enkele ethische konsekwenties daarvan - pagina 59

1. Hoe kijkt 'men' tegen de dood aan? ..2. Verschillende theologische visies op de oorsprong van de dood..H.M. Kuitert - Karl Barth - H. Berkhof - De klassiek gereformeerde visie op de dood...3. Bijbelse perspectieven op leven en dood ..4. Ethische konsekwenties van de verschillende waardering van de dood..Standpunt euthanasie en suïcide - Stervensbegeleiding / Kritiek op Kübler-Ross - Ethiek en dood - Gefundeerde triomf...

8 minuten leestijd

g e s c h r i f t 'Ziekentroost' v a n C o r n e l i s v a n H i l l e , r e e d s in 1571 u i t g e g e v e n , w i j d v e r b r e i d e n v a n o u d s a c h t e r in d e k e r k b o e k j e s v a n d e g e r e f o r m e e r d e n in N e d e r l a n d o p g e n o m e n . I n deze'Ziekentroost' w o r d t d e m e n s van m e e t aan verantwoordelijk gesteld. ' G o d verwent ons niet o p ons ziekbed, m a a r Hij vertroost ons en maakt d a a r p l a a t s v o o r d o o r o n s o n z e s c h u l d te d o e n k e n n e n e n b e l i j d e n ' (dr. C . A . T u k k e r ) . I n A d a m z i j n w e als m e n s e n collectief v e r a n t w o o r d e l i j k v o o r ziekte, lijden en d o o d . Dat zijn d u s m a a r niet l o t g e v a l l e n d i e o n s in o n z e o n s c h u l d t r a g i s c h o v e r k o m e n , d o c h k o n s e k w e n t i e s v a n e e n k e u z e d i e o n s al l a n g b o v e n h e t h o o f d is g e g r o e i d . H i e r valt h e t z o e k l i c h t o p d e m e n s als z o n d a a r v o o r G o d . De ellendige staat e n t o e s t a n d van d e m e n s w o r d t krachtig v e r w o o r d . H i j ligt in d e t o o r n v a n G o d e n in d e s c h a d u w v a n d e d o o d , j a in d e h e l e n d e v e r d o e m e n i s . M a a r z o , in d i e n a c h t v a n v e r l o r e n h e i d d o o r e i g e n s c h u l d , is o n s C h r i s t u s , h e t L i c h t d e r wereld, verschenen, en d e z o n der gerechtigheid opgegaan. C h r i s t u s w o r d t c e n t r a a l g e s t e l d als ' d e w a a r a c h t i g e M i d d e l a a r , d i e t u s s e n G o d e n o n s staat, o m o n z e V o o r s p r a a k te w e z e n t e g e n al o n z e b e s c h u l d i g e r s . ' I n e n d o o r H e m is e r v a n a f h e t z i e k b e d e n sterfbed uitzicht o p d e eeuwige verlossing, d e bruiloft of het a v o n d m a a l v a n h e t L a m . D e w e g n a a r d e z e v e r l o s s i n g is e r é é n v a n v e r d r u k k i n g : wij w o r d e n in h e t g e l o o f m e t C h r i s t u s v e r b o n d e n als socii sub cruce, b o n d g e n o t e n o n d e r h e t k r u i s . ' T o t dit a v o n d m a a l v a n h e t L a m n u k u n n e n wij n i e t k o m e n d a n d o o r d e d o o d . ' Zo m o e t zélfs d e d o o d m e e w e r k e n a a n h e t h e i l s p l a n v a n G o d - j u i s t o m d a t o n s in d e d o o d h e t laatste w o r d t a f g e n o m e n v a n w a t w e n o g v a n o n s z e l f h e b b e n . H e t r e i s k l e e d w o r d t a f g e l e g d in d e v e s t i b u l e v a n d e b r u i l o f t s z a a l . G u i d o d e Brés zei h e t vlak v o o r z i j n s t e r v e n tot é é n v a n z i j n m e d e g e v a n g e n e n : 'ik b e n h e d e n g e n o d i g d t o t d e b r u i l o f t v a n d e Z o o n v a n G o d ' . T o c h w o r d t d a a r m e e d e d o o d zelf n i e t p o s i t i e f i n g e k l e u r d . Zijn v e r s c h r i k k i n g s c h r o m p e l t e c h t e r i n e e n t e g e n h e t h e e r l i j k e licht v a n d e g e l o o f s v e r w a c h t i n g : ' D a a r z u l l e n wij b l i n k e n gelijk d e z o n , in h e t R i j k v a n o n z e V a d e r . D a a r z u l l e n wij k o m e n tot d e m e n i g t e v a n d e vele d u i z e n d e n d e r E n g e l e n . D a a r z u l l e n wij m e t H e m h e e r s e n v a n e e u w i g h e i d tot e e u w i g h e i d . A m e n . Zalig z i j n zij, d i e in h e t B o e k d e s levens geschreven zijn.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

Reformatorische stemmen | 68 Pagina's

De dood hoort er niet bij!; over verschillen in de waardering van de dood en enkele ethische konsekwenties daarvan - pagina 59

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

Reformatorische stemmen | 68 Pagina's

PDF Bekijken