Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatie en tolerantie - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatie en tolerantie - pagina 20

1. Willem van Oranje..2. Het zoeken naar nieuwe verhoudingen in de 16de eeuw..3. Luther en Calvijn..4. John Locke en de Verlichting..5. Tolerantie, revolutie en democratie..6. Wat moei de staat verdragen?.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

II H E T Z O E K E N N A A R N I E U W E V E R H O U D I N G E N IN DE 16de E E U W Aan het eind van zijn b o e i e n d e studie van het p o l i t i e k e d e n k e n tijdens de r e f o r m a t i e merkt S k i n n e r o p dat de r e f o r m a t o r e n van de zestiende e e u w en h u n k a t h o l i e k e tegenstanders het over één d i n g eens w a r e n , n a m e l i j k dat één van de b e l a n g r i j k s t e taken van de o v e r h e i d was het h a n d h a v e n van de ' w a r e religie' en de kerk van C h r i s t u s . 1 Met deze a l g e m e n e c o n c l u s i e k a n w o r d e n ingestemd, meer o p de p r a k t i j k gericht is echter de v r a a g hoever de overheid h i e r i n moet g a a n en van welke m a c h t s m i d d e l e n zij g e b r u i k m a g m a k e n . Alleen al w a t het laatste betreft valt o p te merken dat het m a c h t s m i d d e l van de i n q u i s i t i e in de l a n d e n die zich in de l o o p van de zestiende eeuw tot de leer der r e f o r m a t i e b e k e n d e n geen luthers of calvinistisch p e n d a n t kreeg. De r e f o r m a t o r e n weigerden het overheidszwaard te g e b r u i k e n o m over de gewetens te heersen en in die zin b r a c h t de r e f o r m a t i e reeds in de zestiende e e u w een vrijheid, die er voordien - a l t h a n s in beginsel - niet was. De v o o r m a n n e n van de r e f o r m a t i e m o e s t e n zich - a l t h a n s w a a r zij zich bezig hielden met de v r a a g over de v e r h o u d i n g van kerk en staat - c o n f r o n t e r e n met de m i d d e l e e u w s e e e n h e i d s g e d a c h t e van de christelijk-organische kerkstaat, het C o r p u s C h r i s t i a n u m . I n deze totalitaire g e d a c h t e was het gehele m e n s e l i j k s a m e n l e v e n gevat in een hiërarchisch v e r b a n d , w a a r b i j in alles het p r i m a a t lag b i j de geestelijke m a c h t van de r o o m s - k a t h o l i e k e kerk, w a a r a a n ook de wereldlijke m a c h t van de overheid ondergeschikt was gem a a k t . H e t meest d u i d e l i j k was deze gedachte leerstellig vastgelegd in de bul U n a m S a n c t u m van p a u s B o n i f a t i u s VIII in 1302. Deze bul bevatte een k n a p p e s a m e n v a t t e n d e b e w o o r d i n g van de reeds e e u w e n b e s t a a n d e leer o m t r e n t de p a u s e l i j k e regeermacht. 2 O m die r e g e e r m a c h t te k u n n e n u i t o e f e n e n beschikte de p a u s volgens Bon i f a t i u s evenwel over twee z w a a r d e n , te weten het wereldlijke en het geestelijke zwaard. Letterlijk staat er: 'Beide zijn derhalve ter b e s c h i k k i n g van de kerk, n a m e l i j k het geestelijk en het wereldlijk zwaard. Dit laatste n u w o r d t voor, het eerste door de kerk g e h a n teerd. Dit d o o r de h a n d van den priester, dat d o o r die der k o n i n g e n en ridders, m a a r o p den w e n k van den priester en zo l a n g h i j het goed vindt. H e t e n e zwaard moet d u s a a n het andere, het wereldlijke gezag a a n de geestelijke m a c h t o n d e r w o r p e n zijn'. 3 Met deze o p v a t t i n g was de wereldlijke staat i n s t r u m e n t e e l g e m a a k t aan de kerk als g e n a d e - i n s t i t u u t . Het zal d u i d e l i j k zijn dat in deze conceptie de g e d a c h t e aan de v r i j h e i d van godsdienst niet alleen een ketterij, m a a r ook een p o l i t i e k e o n m o g e l i j k h e i d moest worden

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

Reformatorische stemmen | 86 Pagina's

Reformatie en tolerantie - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

Reformatorische stemmen | 86 Pagina's