Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zwingli; Zijn situatie, zijn reformatorische theologie en beleid, zijn invloed - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zwingli; Zijn situatie, zijn reformatorische theologie en beleid, zijn invloed - pagina 18

1. Het Levenswerk Zwingli. - Het Zwitsers 'Eedgenootschap' ..2. Huldrych Zwingli's Getuigenis over Christus. - Zwingli's hervormingswerk - De Godheid - Avondmaal - Kerk en staat..3. De draagwijdte van Zwingli’s Reformatie. - De betekenis van Bern voor de Zwitserse Reformatie - Bern en Genève: Farel en Calvijn..4. Zwingli's invloed in Nederland. .

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

van het leven laten a a n s p o r e n o m de m o g e l i j k h e d e n a a n te g r i j p e n tot p a r t i c i p a t i e en initiatief, die deze r e f o r m a t o r m e t een vertrouw e n zonder restrictie voor h e n heeft verworven. H e t is w a a r dat Z w i n g l i ' s reformatie, evenals die van Calvijn, b u i t e n g e w o o n g r o n d i g en c o n s e q u e n t van opzet is. M a a r niet w a a r is, dat ze 'niet o e c u m e n i s c h ' zou zijn, zoals de door m i j overigens h o o g g e s c h a t t e Fritz Blanke heeft beweerd over Zwingli's A u g s b u r g s e belijdenis: ' R e c h e n s c h a f t v o m G l a u b e n ' (1530). 20 H e t tegendeel is het geval. T e r w i j l de L u t h e r a n e n in h u n discussies met R o m e wel steeds n a d r u k k e l i j k verklaren dat er over de door de vroege kerk erkende d o g m a ' s geen meningsverschil bestaat, o m d a a r n a echter te k o m e n a a n d r a g e n met de a a n P a u l u s o n t l e e n d e , o p n i e u w g e f o r m u l e e r d e rechtvaardigingsleer als het e i g e n l i j k e v e r s c h i l p u n t , is dit bij Z w i n g l i geheel anders. H i j toont a a n dat de r e f o r m a t o r i s c h e b o o d s c h a p in zake genade, verlossing en h e i l i g i n g niet alleen van het N i e u w e T e s t a m e n t , m a a r j u i s t ook van de vroegkerkelijke belijdenissen a a n g a a n d e G o d s Drieeenheid en de G o d h e i d van Jezus C h r i s t u s is afgeleid. H i j beweegt zich n a d r u k k e l i j k in de ene grote traditie der kerk: niet door deze passief over te n e m e n m a a r in een levend n i e u w b e g r i j p e n ervan, o n d e r t o e p a s s i n g o p de n o d e n van zijn tijd. Wel is volgens Zwingli d o o r s l a g g e v e n d voor de b e p a l i n g van de o e c u m e n i c i t e i t der kerk wat de bijbel zegt over de e r k e n n i n g van C h r i s t u s als H o o f d . In artikel 8 van de 67 artikelen u i t 1523 zegt h i j d a a r o v e r '. . . dat allen, die in het H o o f d leven, leden en k i n d e r e n G o d s zijn, en dat is de kerk of g e m e e n s c h a p der heiligen, een h u i s v r o u w van Christus: ecclesia catholica'; en in de uitleg d a a r v a n o.a.: 'Vraag: Waar is de kerk? A n t w o o r d : zij is over de hele wereld verbreid. - Wie is de kerk? Alle gelovigen. - Als zij een v e r g a d e r i n g is, w a a r k o m t ze d a n samen? A n t w o o r d : H i e r k o m t ze s a m e n door G o d s Geest in één h o o p v e r b o n d e n , en d a a r bij de enige G o d . - Wie kent haar? God. - Maar zijn niet de b i s s c h o p p e n , die g e m e e n l i j k concilies h o u d e n , ook diezelfde kerk? A n t w o o r d : Ze zijn, zoals ieder ander christen, slechts leden der kerk voor zover ze C h r i s t u s als h u n H o o f d e r k e n n e n . - Wilt ge d a a r m e e zeggen dat ze de zichtbare b e l i c h a m i n g van de kerk zijn als ecclesia representativa? A n t w o o r d : Daar weet de heilige Schrift niets van. Als ge wilt, zoek d a n uil de m e n s e l i j k e verzinsels n o g meer zulke b e n a m i n g e n , ik heb g e n o e g a a n de g o d d e l i j k e Schrift alleen. Daar h o u d ik m i j aan. Daarbij moet ge m e laten blijven en die moet voor u g e n o e g zijn als ge een christen zijt.' 2 1

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Zwingli; Zijn situatie, zijn reformatorische theologie en beleid, zijn invloed - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's