Zwingli; Zijn situatie, zijn reformatorische theologie en beleid, zijn invloed - pagina 18
1. Het Levenswerk Zwingli. - Het Zwitsers 'Eedgenootschap' ..2. Huldrych Zwingli's Getuigenis over Christus. - Zwingli's hervormingswerk - De Godheid - Avondmaal - Kerk en staat..3. De draagwijdte van Zwingli’s Reformatie. - De betekenis van Bern voor de Zwitserse Reformatie - Bern en Genève: Farel en Calvijn..4. Zwingli's invloed in Nederland. .
van het leven laten a a n s p o r e n o m de m o g e l i j k h e d e n a a n te g r i j p e n tot p a r t i c i p a t i e en initiatief, die deze r e f o r m a t o r m e t een vertrouw e n zonder restrictie voor h e n heeft verworven. H e t is w a a r dat Z w i n g l i ' s reformatie, evenals die van Calvijn, b u i t e n g e w o o n g r o n d i g en c o n s e q u e n t van opzet is. M a a r niet w a a r is, dat ze 'niet o e c u m e n i s c h ' zou zijn, zoals de door m i j overigens h o o g g e s c h a t t e Fritz Blanke heeft beweerd over Zwingli's A u g s b u r g s e belijdenis: ' R e c h e n s c h a f t v o m G l a u b e n ' (1530). 20 H e t tegendeel is het geval. T e r w i j l de L u t h e r a n e n in h u n discussies met R o m e wel steeds n a d r u k k e l i j k verklaren dat er over de door de vroege kerk erkende d o g m a ' s geen meningsverschil bestaat, o m d a a r n a echter te k o m e n a a n d r a g e n met de a a n P a u l u s o n t l e e n d e , o p n i e u w g e f o r m u l e e r d e rechtvaardigingsleer als het e i g e n l i j k e v e r s c h i l p u n t , is dit bij Z w i n g l i geheel anders. H i j toont a a n dat de r e f o r m a t o r i s c h e b o o d s c h a p in zake genade, verlossing en h e i l i g i n g niet alleen van het N i e u w e T e s t a m e n t , m a a r j u i s t ook van de vroegkerkelijke belijdenissen a a n g a a n d e G o d s Drieeenheid en de G o d h e i d van Jezus C h r i s t u s is afgeleid. H i j beweegt zich n a d r u k k e l i j k in de ene grote traditie der kerk: niet door deze passief over te n e m e n m a a r in een levend n i e u w b e g r i j p e n ervan, o n d e r t o e p a s s i n g o p de n o d e n van zijn tijd. Wel is volgens Zwingli d o o r s l a g g e v e n d voor de b e p a l i n g van de o e c u m e n i c i t e i t der kerk wat de bijbel zegt over de e r k e n n i n g van C h r i s t u s als H o o f d . In artikel 8 van de 67 artikelen u i t 1523 zegt h i j d a a r o v e r '. . . dat allen, die in het H o o f d leven, leden en k i n d e r e n G o d s zijn, en dat is de kerk of g e m e e n s c h a p der heiligen, een h u i s v r o u w van Christus: ecclesia catholica'; en in de uitleg d a a r v a n o.a.: 'Vraag: Waar is de kerk? A n t w o o r d : zij is over de hele wereld verbreid. - Wie is de kerk? Alle gelovigen. - Als zij een v e r g a d e r i n g is, w a a r k o m t ze d a n samen? A n t w o o r d : H i e r k o m t ze s a m e n door G o d s Geest in één h o o p v e r b o n d e n , en d a a r bij de enige G o d . - Wie kent haar? God. - Maar zijn niet de b i s s c h o p p e n , die g e m e e n l i j k concilies h o u d e n , ook diezelfde kerk? A n t w o o r d : Ze zijn, zoals ieder ander christen, slechts leden der kerk voor zover ze C h r i s t u s als h u n H o o f d e r k e n n e n . - Wilt ge d a a r m e e zeggen dat ze de zichtbare b e l i c h a m i n g van de kerk zijn als ecclesia representativa? A n t w o o r d : Daar weet de heilige Schrift niets van. Als ge wilt, zoek d a n uil de m e n s e l i j k e verzinsels n o g meer zulke b e n a m i n g e n , ik heb g e n o e g a a n de g o d d e l i j k e Schrift alleen. Daar h o u d ik m i j aan. Daarbij moet ge m e laten blijven en die moet voor u g e n o e g zijn als ge een christen zijt.' 2 1
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's