Zwingli; Zijn situatie, zijn reformatorische theologie en beleid, zijn invloed - pagina 12
1. Het Levenswerk Zwingli. - Het Zwitsers 'Eedgenootschap' ..2. Huldrych Zwingli's Getuigenis over Christus. - Zwingli's hervormingswerk - De Godheid - Avondmaal - Kerk en staat..3. De draagwijdte van Zwingli’s Reformatie. - De betekenis van Bern voor de Zwitserse Reformatie - Bern en Genève: Farel en Calvijn..4. Zwingli's invloed in Nederland. .
die van de 'Christliche Vereinigung', die centraal-Zwitserland met de e r f v i j a n d O o s t e n r i j k verbond. H e t E e d g e n o o t s c h a p dreigde uiteen te vallen. T o e n Z w i n g l i voor het gesprek met L u t h e r over het a v o n d m a a l in 1529 n a a r Marburg reed, gold h i j als o v e r w i n n a a r van de o n b l o e d i g e eerste Kappelse o o r l o g . Zelf wist h i j wel beter: n o g m i n d e r d a n in het hele r i j k bestond er in Zwitserland rechtszekerheid van de R e f o r m a t i e o p vrije p r e d i k i n g en o p u i t b r e i d i n g en s t i c h t i n g van gemeentes. Zijn b e z o r g d h e i d hierover deelde Z w i n g l i met Philips van Hessen, die niet alleen uit politieke b e r e k e n i n g v r i e n d s c h a p m e t h e m sloot. De als een overval beg o n n e n tweede Kappelse oorlog van 1531 leidde er toe dat de confessies naast elkaar bleven voortbestaan. De t i j d g e n o t e n zagen h i e r i n slechts een tijdelijke n o o d o p l o s s i n g , d a a r dit voor h e n als een definitieve toestand n o g geheel o n d e n k b a a r was. T i j d e n s de korte veldslag was de r e f o r m a t o r ' d a p p e r s t r i j d e n d ' gevallen. 3. Zwingli's reformatorische denkwijze W i j r i c h t e n o n s o p enkele h o o f d p u n t e n . V o o r een goed b e g r i p van Z w i n g l i ' s R e f o r m a t i e was het n o d i g n a d e r in te g a a n o p de p o l i t i e k e toestanden. Dit geldt t r o u w e n s voor de R e f o r m a t i e van geheel O p p e r - D u i t s l a n d . O n d e r degenen, die d u i d e l i j k inzagen dat de R e f o r m a t i e - of m e n dat n u wilde of niet - o o k een politiek verschijnsel was, h o o r d e n H u l d r y c h Zwingli en landgraaf P h i l i p s . P h i l i p s v e r b o n d haar met de ' v r i j h e i d ' der vorsten, Zwingli met die der vrije steden. N u m a g m e n er wel van u i t g a a n dat de vrolijke h u m a n i s t Zwingli d o o r de m a a t s c h a p p e l i j k e w a n t o e s t a n d e n tot r e f o r m a t o r werd en m e n m a g d a a r i n het eerste en meest o p v a l l e n d e k e n m e r k zien van zijn d e n k - en werkwijze. Maar daar moet m e n d a n o n m i d dellijk een tweede aan toevoegen. Zwingli o n t d e k t e hoe d i e p de k w a l e n van de menselijke s a m e n l e v i n g met het wezen van de m e n s vervlochten zijn. Daartegen zouden i n s p a n n i n g , goede wil en t o e w i j d i n g van m e n s e n zelf niet o p g e w a s s e n zijn. G o d zelf moest met zijn Geest i n g r i j p e n . U i t e i n d e l i j k is het dit inzicht w a a r d o o r Zwingli m i j n s inziens actueel blijft. Niet slechts de o p l o s s i n g van p r o b l e m e n , - verlossing is n o d i g . ' H o o r t d a a r o m het W o o r d van G o d , w a n t dat alleen zal u terecht brengen'. 6 Dit is - in de derde plaats - voor de r e f o r m a t o r het centrale p u n t , waarover h i j concreet spreekt. De verlossing is a a n het kruis van C h r i s t u s volbracht. H e t k r u i s is het m i d d e l p u n t voor het geloof, de kerk, de eredienst, de p r e d i k i n g en ook voor het a v o n d m a a l
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's