Een pastorale gemeente - pagina 27
Martin Bucers visie op de gemeente...1. Levensloop...2. Ontstaan en bedoeling van Bucers boek over de ware zielzorg...3. De inhoud van Bucers boek over de ware zielzorg...De gemeente - De taak van de gemeente - De verloren schapen - De dwalende schapen - De gewonde en gekwetste schapen - De zwakke schapen - De gezonde en sterke schapen...
zijn, w a a r i n goed en c h r i s t e l i j k o n d e r w i j s wordt gegeven, opdat er b e k w a m e m a n n e n worden g e v o r m d en opdat de godzaligheid wordt bevorderd. J a n o g verder reikt v o l g e n s B u c e r de taak van c h r i s t e l i j k e overheden. Zij m o e t e n verbieden dat de kerkdiensten worden veracht of verzuimd. Zij m o e t e n de burgers dus verplichten tot k e r k g a n g . Het zich afscheiden van de g e m e e n t e en een g r o e p of secte te g a a n v o r m e n , m o e t e n zij o o k verbieden. W i e zich onttrekt a a n het k e r k e l i j k e leven m o e t e n zij veroordelen als een afvallige. K o m e n b e p a a l d e burgers er tóch toe een g r o e p of secte naast de kerk te v o r m e n , dan moeten de overheden hen straffen met een geldboete of anderszins. Al dergelijke figuren moeten worden geweerd uit de o p e n b a r e a m b t e n in de stad. Zo h e b b e n de o u d e christenkeizers, aldus Bucer, in vroeger tijd vele dwalenden tot de kerk en daarmee tot de ware c h r i s t e l i j k e g e m e e n s c h a p teruggebracht. M a a r is dit alles dan geen u i t e r l i j k e dwang? B u c e r ziet er niet anders in dan het ' d w i n g e n ' uit L u k a s 14,23. H i j schaart zich geheel a a n de zijde van de kerkvader A u g u s t i n u s , die o p g r o n d van deze tekst verdedigde het optreden van de o u d e christenkeizers tegen de D o n a tisten en h u n kerk. H e t gaat er in dit geval h e l e m a a l niet o m , aldus B u c e r , dat m e n s e n tot het geloof g e d w o n g e n worden, en n o g m i n d e r dat zij g e d w o n g e n zouden worden o m a a n de T a f e l des Heeren te gaan, zonder daartoe e n i g e lust en begeerte te hebben, m a a r het gaat er wèl o m , dat d o o r de v e r a n t w o o r d e l i j k e overheden niet getolereerd wordt dat i e m a n d die onder de c h r i s t e n e n is geboren en in C h r i s t u s ' n a a m is g e d o o p t , weigert de leer van C h r i s t u s te h o r e n , of die zelfs in het o p e n b a a r v e r l o o c h e n t en belastert. In feite b e h o r e n alle gedoopten C h r i s t u s toe, zij zijn zijn ' l i j f e i g e n e n ' . Keren zij zich van C h r i s t u s af en l o p e n zij weg uit zijn dienst, dan m o e t de overheid, die een 'vader' dient te zijn, tegen deze dwaze en o n g e h o o r z a m e kinderen optreden, en er het hare a a n doen dat zij tot de s c h a a p s k o o i van C h r i s t u s wederkeren. Dit alles is echter n o g m a a r werk b i n n e n s h u i s . E r is o o k werk b u i t e n s h u i s . Heel de c h r i s t e n h e i d , m a a r inzonderheid c h r i s t e l i j k e overheden en ambtsdragers in de kerk, h e b b e n o o k een laak naar b u i t e n , ten aanzien van de J o d e n , de T u r k e n en de heidenen. B u c e r is een m a n geweest die o o k o o g had voor de zendingstaak van de gemeente. O n j u i s t is het als gesteld wordt dat pas het P i ë t i s m e hier o o g voor gehad zou hebben. G e n o e m d e categorieën h a n g e n een 'valse religie' aan. Dat staat voor B u c e r zonder meer vast. M a a r d a a r m e e is toch n o g niet het laatste w o o r d gezegd. De c h r i s t e n h e i d wordt door Bucer in gebreke gesteld. De goederen der J o d e n en de gebiedsdelen van de T u r k e n , j a die wil men wel, m a a r wat doet men o m hun zielen voor onze Heere
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986
Reformatorische stemmen | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986
Reformatorische stemmen | 44 Pagina's