Kuyper Hoedemaker en de Doleantie - pagina 74
1. De jonge Kuyper. - Beesd - Utrecht - Amsterdam...2. Doleantie..Proponentsformule en attestenkwestie - het 'Tractaat'...3. Kuyper en Hoedemaker. - 1886: van schorsing naar Doleantie - Hoedemakers positiebepaling...
is in het kort als volgt: Van de S y n o d a l e o r g a n i s a t i e wil ik e v e n m i n iets weten als gij. Zij is b i s s c h o p p e l i j k , o n b i j b e l s c h . Reeds voor Doedes h a d ik hiervan eene o n k l a r e voorstelling. . . O m t r e n t de f o r m u l i e r e n van e e n i g h e i d deel ik u w gevoelen ten volle. . . De Kerk is m i j geen confederatie, m a a r een o r g a n i s m e , die evenwel niets met het synodale regiem, de o p e n b a r i n g der fictieve eenheid te m a k e n heeft'. 3 1 De eerste hevige b o t s i n g k w a m in 1884. In de j a a r v e r g a d e r i n g van de V e r e n i g i n g voor Geref. H o g e r O n d e r w i j s , w a a r v a n de V.U. u i t g i n g , werd een m o t i e a a n g e n o m e n , dat de V.U. als z o d a n i g geen s t a p p e n deed o m h a a r leerlingen van de theologische faculteit een p l a a t s te bezorgen als p r e d i k a n t in de H e r v o r m d e Kerk. Ds B. van Schelven die verschillende b e l a n g r i j k e m o t i e s vóór en n a de D o l e a n t i e o p zijn n a a m heeft staan, f o r m u l e e r d e die zó: 'De v e r g a d e r i n g a a n een ieder i n d i v i d u e e l overlatend o m n a a r den aard zijner r o e p i n g en volgens den wil des H e e r e n te doen, wat h e m te d o e n staat, m e e n t zelve als V e r e e n i g i n g zich in deze van s t a p p e n te m o e t e n o n t h o u d e n ' . 3 2 Deze m o t i e m a a k t e H o e d e m a k e r w o e d e n d . H i j k w a m er later verschillende keren in het p u b l i e k o p terug. Ze zette d u i d e l i j k k w a a d bloed bij h e m . Ze was a a n g e n o m e n , schreef h i j in 1887 in een O p e n Brief aan L o h m a n bij zijn a f t r e d e n als h o o g l e r a a r a a n de V.U. 'aan het einde eener gerekte vergadering, n a d a t de tijd voor debat verstreken was, de bekende motie, die de U n i versiteit a a n u en u w e geestverwanten overleverde, en iedere p r i n c i p i ë e l e b e s p r e k i n g bleef van n u af achterwege'. 3 3 N a a r a a n l e i d i n g h i e r v a n schreef H o e d e m a k e r een missive met protest a a n de Directeuren van de V.U. Een deel d a a r v a n heeft h i j later, ook in 1887, als Bijlage bij zijn ' W a a r o m ik geen deel neem aan het kerkelijk congres' o p g e n o m e n . H i j zette d a a r i n uiteen dat er voor h e m slechts één weg voor de discipelen van de V.U. o p e n s t o n d : die van het kerkelijk e x a m e n en dat er slechts één w e g was zover te k o m e n : die van g e o o r l o o f d e zedelijke pressie. Z o l a n g wij het voor G o d v e r a n t w o o r d e n k u n n e n in het bestaande k e r k v e r b a n d te blijven, hebben wij ons ook d a a r n a a r te gedragen, vond H o e d e m a k e r . Evenals de broeders verwierp h i j met hart en ziel de h u i d i g e k e r k r e g e r i n g en zocht h i j herstel van de presbyteriale. M a a r het verschil tussen h e m en de a n d e r e n lag in het a n t w o o r d o p de vraag: ' V o r m e n de kerken al of niet, te zamen, eene kerk] is het verband tusschen de kerken confoederatief of n a t u u r l i j k en o r g a n i s c h ' . H o e d e m a k e r hield van sprekende beelden. In de idee van het confoederatieve kerkverband k o m e n de locale kerken 'uit den a l g e m e e n e n zondvloed te voorschijn
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986
Reformatorische stemmen | 100 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986
Reformatorische stemmen | 100 Pagina's