Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Popmuziek; in gesprek met jongeren - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Popmuziek; in gesprek met jongeren - pagina 11

1. Popmuziek is muziek!?..2. Popmuziek en aanverwante artikelen...3. Functie, gebruik, genre en invloed van de popmuziek...4. Christen-zijn en popmuziek...5. De Tien Geboden en popmuziek...

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

p i j . De tekst is a l t i j d b e l a n g r i j k , zowel voor de luisteraar als voor de m a k e r . Als j e even u i t g a a t van de m u z i e k m a k e r : h i j m a a k t een s o n g , bedenkt er muziek bij en ziedaar... (dat is t r o u w e n s een m o e i z a a m en t i j d r o v e n d karwei), 't Kan o o k a n d e r s o m : er is m u z i e k g e m a a k t en daar m o e t e n w o o r d e n bij k o m e n . In beide gevallen zijn de w o o r d e n voor de m u z i e k m a k e r b e l a n g r i j k . V o o r de luisteraar speelt de v e r s t a a n b a a r h e i d een rol in de b e o o r d e l i n g . Die is niet alleen a f h a n k e l i j k van de trucjes van de p r o d u c e r (de c e n t r a l e f i g u u r b i j de t o t s t a n d k o m i n g van een p l a a t ) - m a a r o o k van f a c t o r e n als k w a l i t e i t van de g e l u i d s a p p a r a t u u r , het c o n c e n t r a t i e v e r m o g e n , de k e n n i s van het E n g e l s bv., de interesse v o o r de tekst, enzovoort. W a t zegt dit voor de b e o o r d e l i n g ? Als 't j e speciaal te doen is o m de tekst, dan is het erg zinvol die n a u w k e u r i g te b e k i j k e n . H o e praat j e over songteksten? Allereerst vertalen. L a a t de woorden dan eens rustig o p j e i n w e r k e n s a m e n met de muziek. L e t wel: tekst en muziek k u n j e niet van e l k a a r l o s m a k e n , zeker niet b i j de - zoals m e n dat n o e m t - kwaliteitsmuziek. 't Eén versterkt, o n d e r s t e u n t het ander. De muziek vormt als het ware de trechter voor de tekst. Veel teksten met een i n h o u d zijn geschreven vanuit het moderne, o n c h r i s t e l i j k e levensgevoel, m a a r h e b b e n t e g e l i j k e r t i j d een scherpe k i j k o p het leven en de m a a t s c h a p p i j . De w i n s t van zulke teksten is, dat j e goed ervaart in wat voor wereld j e leeft, m a a r j e realiseert j e dan o o k dat de tekstschrijver geen u i t k o m s t biedt. Perspectiefloze songs. Dat geldt o o k voor teksten w a a r i n naastenliefde of positief leven (wat dat dan o o k m a g zijn) als het h o o g s t e goed wordt a a n b e v o l e n , i n p l a a t s van leven uit d a n k b a a r h e i d voor de genade van G o d d o o r het zoenoffer van Christus. Het spreken over dit gebrek a a n een f u n d a m e n t e l e levensvisie m a g n o o i t achterwege b l i j v e n . Daarnaast bestaan er o o k heel wat teksten die d u i d e l i j k de zonde p r o p a g e r e n , met n a m e zonde tegen het eerste, derde, vijfde, zesde en zevende gebod. T e g e n zulke u i t i n g e n kan het protest niet scherp g e n o e g zijn. M i n d e r m o e i l i j k ligt het bij vlotte, v r o l i j k e en h u m o r i s t i s c h e teksten. O p dat terrein valt er heel wat te waarderen. B i j onzinteksten met een platvloerse i n h o u d k u n j e wijzen o p het onnozele ervan. Moet j e per se de tekst b e k i j k e n o m een goed oordeel te k u n n e n geven? Ik vind van wel, o m een heel eenvoudige reden: 't kan best zijn dat de tekst zo m o o i is, dat de beleving van het geheel daardoor verdiept wordt, 't Kan o o k zijn dat de tekst zo verkeerd is - vloeken, s c h u n n i g e taal, of, wat veel v o o r k o m t : s c h u n n i g e d i n g e n suggereren - dat j e ervan schrikt: heb ik daar al die tijd

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Popmuziek; in gesprek met jongeren - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's