Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 55

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 55

1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE VAL VAN ANTWERPEN (1585), MARNIX VAN SINT ALDEGONDE DE NIEUWERE GESCHIEDSCHRIJVING 'Kantelend geschiedbeeld' In 1983 verscheen onder redactie van W.W. Mijnhardt een interessante bundel opstellen over de nederlandse historiografie sinds 1945, met als titel 'Kantelend geschiedbeeld.' 1 ) De auteurs willen aantonen, dat vooral sinds 1960 zich een ingrijpende verandering in de nederlandse geschiedschrijving voltrok. Tot dat jaar zette deze zich nog voort in de trant van de negentiende en begin twintigste eeuw. Al hadden historici als P. Geyl en J. Romein al gebroken met de lijnen die mannen als R. Fruin en P.J. Blok hadden getrokken, tot een radicale verandering was het niet gekomen. Dat werd anders toen in 1959 J.C. Boogman in Utrecht inaugureerde als opvolger van P. Geyl. In zijn oratie onder de titel Vaderlandse Geschiedenis (na de middeleeuwen) in Hedendaags Perspectief wees hij nieuwe wegen. Boogman vond bij de nederlandse historici een opvallend tekort aan 'openheid' voor vernieuwingen die in het buitenland de geschiedwetenschap een nieuwe impuls hadden gegeven.2) Inderdaad bracht Boogman in deze oratie een nieuw geluid. Hij keerde zich tegen wat hij noemde de deterministisch-teleologische geschiedbeschouwing van Fruin. Boogman wilde daarmee tot uitdrukking brengen dat Fruin de geschiedenis van de Republiek beschreef vanuit het in de negentiende eeuw bereikte doel: de nationale nederlandse eenheidsstaat. Hij noemde deze methode van geschiedschrijving ook wel de finalistische. Ze werkt heen naar een finis: een concreet doel. Wie zo de geschiedenis beschrijft, ziet alle gebeurtenissen die aan dat doel voorafgaan, heenwerken naar dat eindresultaat. Dat is dan volgens Boogman wat in de negentiende eeuw bereikt werd: de constitutionele eenheidsstaat onder het koningschap van de Oranjes in het Noorden. Dat beheerste volgens hem Fruins visie op alles wat daaraan voorafging. Tegenover deze manier van geschiedschrijving stelt Boogman een andere, naar zijn oordeel modernere, de zogenaamde possibilistische methode. Deze wil de possibilitas, dat wil zeggen de mogelijkheid van het gebeuren als factor in de geschiedschrijving, naar voren brengen. De geschiedenis verloopt dan niet in de eerste plaats naar vaste wetten, ze richt zich niet bij voorbaat op een bepaald doel. Ze heeft oog voor de

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 55

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's