Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 107

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 107

1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

5.2

Eenheid en waarheid

W a a r o m keerde P a u l u s zich zo fel tegen Petrus in Antiochië? Calvijn spreekt van een 'zeer schadelijke ergernis'. D o o r toe te geven a a n de eisen van d e jeruzalemse afgezanten en de tafelgemeenschap met de heidenen te verbreken werd d e eenheid van de gemeente (een eenheid tussen J o d e n christenen en heidenchristenen d o o r C h r i s t u s teweeggebracht) verbroken, de christelijke vrijheid aangetast en de genade van Christus verduisterd. H e t a r g u m e n t van H i e r o n y m u s d a t P a u l u s volgens 1 C o r i n thiërs 9:19 hetzelfde g e d a a n zou hebben als hij Petrus verwijt, w o r d t d o o r Calvijn weerlegd met de o p m e r k i n g , dat Paulus de christelijke vrijheid niet a a n t a s t t e in tegenstelling tot Petrus die de heidenchristenen d w o n g tot o n d e r h o u d i n g van de wet. P a u l u s ' stelregel in 1 C o r i n t h i ë r s 9 beoogt de o p b o u w van de gemeente en de versterking van de eenheid. Terecht wijst Peter er o p , dat het element van de g e m e e n t e o p b o u w w a a r Calvijn in zijn eerste congrégation uitvoerig over spreekt, een van de v o o r n a a m s t e o o g m e r k e n van de h e r v o r m e r was; zowel in zijn correspondentie, als in zijn preken en c o m m e n t a r e n k o m t dit herhaaldelijk terug. 50 ) Petrus d a a r e n t e g e n k w a m d o o r zijn huichelachtig gedrag de J o d e n c h r i s t e n e n in het gevlei. Hij schikte zich n a a r hen o m d a t hij meer zocht te behagen d a n o p te b o u w e n . Hij zag meer o p wat de J o d e n a a n g e n a a m was, d a n o p hetgeen voor het gehele lichaam van de gemeente van nut was. Een dergelijke handelwijze is ruïneus v o o r d e eenheid van de kerk. D a a r o m k o n en mocht Paulus niet zwijgen. Niet alleen de eenheid der gemeente, m a a r o o k de waarheid van het evangelie was in het geding. Calvijn verbindt eenheid en waarheid zeer nauw. D e rechte stap n a a r de waarheid van het evangelie was de heidenen met de J o d e n te verenigen, met b e h o u d van de ware leer. Petrus en allen die hij meesleepte d o o r zijn huichelachtig gedrag wandelen niet n a a r de waarheid van het evangelie. Zij binden immers de gewetens van de gelovigen d o o r hen te belasten met het j u k van de o n d e r h o u d i n g van de wet en d o o r stilzwijgend de christelijke vrijheid te begraven. Hier staat de zuiverheid van het evangelie o p het spel. W a n t dit evangelie spreekt van de rechtvaardiging van de goddeloze zonder de werken der wet alleen d o o r het geloof. Met n a m e in de eerste congrégation verbindt Calvijn het antiocheense conflict met dit artikel van de rechtvaardiging. Rechtvaardiging betekent vergeving van de zonden, w a a r a a n een mens deel krijgt alleen d o o r het geloof in Christus, niet d o o r de werken der wet. D a t was m a a r geen bijkomstigheid m a a r de h o o f d z a a k ('la substance principale'). W a t in Antiochië gebeurde - Paulus die Petrus berispte - herhaalde zich in de zestiende eeuw: tegenover R o m e k w a m e n de hervormers o p v o o r de prediking van het sola gratia, sola fide en d a a r m e e voor de ware christelijke vrijheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 107

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's