Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 50

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 50

1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

51) 52) 53) 54) 55) 56)

concilie bestond trouwens in meerderheid uit Italiaanse bisschoppen. De kerkhistorische oppositie werd uit de verte gesouffleerd door de Münchense kerkhistoricus Von Döllinger (1799-1890). Maar de paus zette door. Tegenstanders mochten voor de eindstemming vertrekken. Zo kon het concilie met 533 tegen 2 stemmen formuleren dat de paus, krachtens de goddelijke bijstand aan Petrus beloofd (Lucas 22:32) onfeilbaar is in alle uitspraken die hij betreffende het geloof en zeden op officiële wijze (ex cathedra) doet', Geschiedenis der kerk. 10e druk, Nijkerk, 1980, blz. 290. Lehrbuch der Dogmengeschichte. Erlangen, Leipzig, 1920, deel IV, blz. 915. Zie G.C. Berkouwer: Nabetrachting op het Concilie, Kampen, 1968, blz. 112 vv.. Idem, blz. 114. Idem. G.C. Berkouwer: Vaticaans Concilie en Nieuwe Theologie, Kampen, 1964, blz. 130. A.w., blz. 433. Wegen en Kruispunten in de Dogmatiek, Kampen, 1978, deel 1, blz. 110, 111. Wanneer de schrijvers letterlijk tussen haakjes opmerken 'de reformatorische theologen zullen bijvoorbeeld moeten erkennen, dat de Schrift zich presenteert als een weefsel van tradities', is dat m.i. niet ter zake en zelfs niet juist. Wij erkennen G o d s hand en de leiding van de Heilige Geest in de totstandkoming van de Heilige Schrift. En aangaande de Schrift, zoals deze voor ons ligt, belijden we met artikel 5 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: 'Al deze boeken ontvangen wij voor heilig en kanoniek ...' Dr. M.J. Arntzen schrijft: 'De Bijbel komt tot ons als gezaghebbend, wij worden door haar overmeesterd, en aanvaarden haar als het Woord van God. Zo heeft de kerk de 66 boeken van de Bijbel ook niet geselecteerd en zo vastgesteld, maar de kerk heeft ze beleden. Daarbij gaan wij niet uitmaken wat er in moet en wat niet.' (In zijn bijdrage De Heilige Geest en de canon in de bundel Het gezag van de Bijbel. Kampen, 1987, blz. 62.)

57) Zie Dr. J.C.H. de Pater: Guido de Brés en de Gereformeerde Geloofsbelijdenis, 's-Gravenhage, 1950. 58) A.w., blz. 50. 59) Gereformeerde Dogmatiek, 4e druk, Kampen, 1928, deel I, blz. 464. 60) Idem, deel IV, blz. 401. 61) Bavinck: 'Zij is geen norma normans, maar hoogstens norma normata, geen norma veritatis, maar norma doctrinae in alique ecclesia recepta, ondergeschikt, feilbaar mensenwerk, onvolkomene uitdrukking van wat de kerk uit de Schrift als Goddelijke waarheid in haar bewustzijn opgenomen heeft en thans op gezag van Gods Woord tegenover alle dwaling en leugen belijdt.' A.w., IV, blz. 401, 402. 62) In het hoofdstuk De waarde van dogma en dogmatiek in het onder redactie van G.C. Berkouwer en G. Toornvliet verschenen boek Het Dogma der Kerk, Groningen, 1949, blz. 15, 16, 17. Het is duidelijk dat het standpunt van Rome mede samenhangt met de visie op de kerk als 'mystieke lichaam van Christus', 'als de voortgezette vleeswording van de hemelse Heer'. Zie G.C. Berkouwer: Conflict met Rome, Kampen, 1949, blz. 30, 31. 63) IV, VIII, 8 (geciteerd in de vertaling van Prof. dr. A. Sizoo). 64) Idem IV, VIII, 9. 65) Idem IV, VIII, 13. 66) Idem IV, VIII, 14. 67) Idem IV, VIII, 13. Dr. A. van Selms noemt 'Kerk, Schrift, Heilige Geest' een 'driekwartsmaat'. Hij verzet zich tegen geestdrijvers 'die o p het getuigenis van de Heilige Geest in het eigen hart' afgaan. (Wal achter is moet voorgaan. Over de Nederlandse Geloofsbelijdenis, 's-Gravenhage, 1951, blz. 56, 57). Olevianus schrijft: 'Want de vergeving der zonden en de mededeling van de Heilige Geest, moet nooit van het getuigenis van het Woord afgescheiden worden' (Geschriften van Olevianus. Den Haag, 1963, blz. 293). 68) Dr. W. Balke: Calvijn en de doperse radicalen, Amsterdam, 1973, blz. 99.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 50

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's