Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 174

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 174

1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is beweerd dat de k i n d e r d o o p is ingevoerd als instelling van mensen, d o o r de nieuwsgierigheid ingevoerd en vervolgens d o o r dwaze gewilligheid lichtvaardig in gebruik genomen. M a a r nu moeten wij kiezen, stelt Calvijn. W a n t van tweeën één: of de tegenstanders hebben gelijk en d a n moeten wij de k i n d e r d o o p laten varen, of het is een instelling van G o d , en d a n zullen wij ons moeten o n t h o u d e n o m aan Zijn heilige inzettingen te tornen en ook de Insteller Zelf smaadheid aan te doen. 53 ) D a a r hebben wij de keus. W a t is het dus: menselijk of Goddelijk? D a t is de vraag. Calvijn begint zijn betoog met de stelling dat de kracht van de d o o p niet hangt aan de uiterlijke ceremonie. D e kracht van de d o o p wordt alleen verstaan uit de belofte. D e belofte van G o d wordt ons in de d o o p a a n g e b o d e n en de inwendige verborgenheden worden ons d o o r de d o o p veraanschouwelijkt. 5 4 ) Hier vinden wij de aansluiting bij de algemene sacramentsleer van Calvijn. Voorts wordt ons in de d o o p in de allereerste plaats aangetoond de reiniging van de zonden die wij verkrijgen uit Christus' bloed. Het teken van de d o o p wijst ons n a a r wassing en reiniging. Het water is reinigend. Het is een reinigingsmiddel. Verder is het deelgenoot zijn aan Zijn d o o d , w a a r d o o r wij verkrijgen de doding van ons vlees in de d o o p betekend. D a a r d o o r worden de gelovigen wedergeboren tot nieuwheid des levens en tot de gemeenschap met Christus. De ondergang in het water en het o p k o m e n uit het water wijzen naar de gemeenschap aan Christus' dood en opstanding. 5 5 ) Bovendien is de d o o p een teken o m bij de mensen onze religie te betuigen. 56 ) Dit laatste is vooral in strijd met Barths bewering, als zou Calvijn het getuigende element van de d o o p in zijn beschouwingen achterwege laten. D a t deed de Zwitserse r e f o r m a t o r bepaald niet. Hij n o e m d e het met name. Alleen de zuigeling, die gedoopt werd, kon dit zelf niet in woorden doen, m a a r het gedoopt zijn was heel zijn leven een getuigenis. T o t zover volgt Calvijn heel nauwkeurig zijn sacramentsleer en de uitwerking die hij d a a r v a n gaf in zijn doopleer. V o o r de fundering van de kinderdoop gaat hij uit van de besnijdenis zoals deze o n d e r het O u d e Testament het sacrament van de inlijving was. Hij wil verschil en overeenkomst tussen d o o p en besnijdenis vaststellen, o m van daaruit te concluderen wat van de besnijdenis o p de kinderdoop kan worden overgebracht.

Besnijdenis en kinderdoop O m de gelijkheid van de besnijdenis en de d o o p te bewijzen gaat Calvijn uit van de verhouding waarin de d o o p , het Nieuwtestamentische sacrament, en de besnijdenis, het Oudtestamentische sacrament, tegenover elkaar staan. Tussen de beide soorten van tekenen bestaat geen onderscheid ten diepste, o m d a t beide hun kracht aan de belofte ontlenen. 57 ) D a t

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 174

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's