Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 174
1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...
Er is beweerd dat de k i n d e r d o o p is ingevoerd als instelling van mensen, d o o r de nieuwsgierigheid ingevoerd en vervolgens d o o r dwaze gewilligheid lichtvaardig in gebruik genomen. M a a r nu moeten wij kiezen, stelt Calvijn. W a n t van tweeën één: of de tegenstanders hebben gelijk en d a n moeten wij de k i n d e r d o o p laten varen, of het is een instelling van G o d , en d a n zullen wij ons moeten o n t h o u d e n o m aan Zijn heilige inzettingen te tornen en ook de Insteller Zelf smaadheid aan te doen. 53 ) D a a r hebben wij de keus. W a t is het dus: menselijk of Goddelijk? D a t is de vraag. Calvijn begint zijn betoog met de stelling dat de kracht van de d o o p niet hangt aan de uiterlijke ceremonie. D e kracht van de d o o p wordt alleen verstaan uit de belofte. D e belofte van G o d wordt ons in de d o o p a a n g e b o d e n en de inwendige verborgenheden worden ons d o o r de d o o p veraanschouwelijkt. 5 4 ) Hier vinden wij de aansluiting bij de algemene sacramentsleer van Calvijn. Voorts wordt ons in de d o o p in de allereerste plaats aangetoond de reiniging van de zonden die wij verkrijgen uit Christus' bloed. Het teken van de d o o p wijst ons n a a r wassing en reiniging. Het water is reinigend. Het is een reinigingsmiddel. Verder is het deelgenoot zijn aan Zijn d o o d , w a a r d o o r wij verkrijgen de doding van ons vlees in de d o o p betekend. D a a r d o o r worden de gelovigen wedergeboren tot nieuwheid des levens en tot de gemeenschap met Christus. De ondergang in het water en het o p k o m e n uit het water wijzen naar de gemeenschap aan Christus' dood en opstanding. 5 5 ) Bovendien is de d o o p een teken o m bij de mensen onze religie te betuigen. 56 ) Dit laatste is vooral in strijd met Barths bewering, als zou Calvijn het getuigende element van de d o o p in zijn beschouwingen achterwege laten. D a t deed de Zwitserse r e f o r m a t o r bepaald niet. Hij n o e m d e het met name. Alleen de zuigeling, die gedoopt werd, kon dit zelf niet in woorden doen, m a a r het gedoopt zijn was heel zijn leven een getuigenis. T o t zover volgt Calvijn heel nauwkeurig zijn sacramentsleer en de uitwerking die hij d a a r v a n gaf in zijn doopleer. V o o r de fundering van de kinderdoop gaat hij uit van de besnijdenis zoals deze o n d e r het O u d e Testament het sacrament van de inlijving was. Hij wil verschil en overeenkomst tussen d o o p en besnijdenis vaststellen, o m van daaruit te concluderen wat van de besnijdenis o p de kinderdoop kan worden overgebracht.
Besnijdenis en kinderdoop O m de gelijkheid van de besnijdenis en de d o o p te bewijzen gaat Calvijn uit van de verhouding waarin de d o o p , het Nieuwtestamentische sacrament, en de besnijdenis, het Oudtestamentische sacrament, tegenover elkaar staan. Tussen de beide soorten van tekenen bestaat geen onderscheid ten diepste, o m d a t beide hun kracht aan de belofte ontlenen. 57 ) D a t
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
Reformatorische stemmen | 238 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
Reformatorische stemmen | 238 Pagina's