Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 99

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 99

1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

wetten. Z u l k een voor geld gekochte dispensatie is o v e r b o d i g vanwege de vrijheid, die een christen d o o r het werk van Christus deelachtig is. W a a r de liefde regeert verliezen menselijke wetten h u n verplichtende kracht. Hoeveel gewetensnood heeft de onwetendheid over wat G o d s wet is en wat menselijke wetten zijn, al niet over de kerk gebracht! Laten de pausen zich toch d o o r deze gevaren die de kerk bedreigen tot b a r m h a r t i g h e i d laten bewegen en h u n wetten afschaffen. W a n t d o o r die wetten worden gewetens gebonden en het geloof verstikt, dat wil zeggen de w a r e christenen worden uitgeroeid en de kerk gevuld met huichelaars en a f g o d e n . W a t betreft de interpretaties die de vroege kerk van het conflict gaf, L u t h e r verzet zich tegen iedere poging Petrus in bescherming te nemen, d o o r bijvoorbeeld te beweren dat Kefas en Petrus niet dezelfden zouden zijn. Nee, Petrus is o m zijn dwaling, zijn loslaten van de waarheid van het evangelie, met recht d o o r Paulus terechtgewezen. In deze zaak t o o n d e P a u l u s zich zonder twijfel de meerdere van Petrus. M a a r deze z o g e n a a m d e 'superioriteit' kan nooit een reden zijn tot menselijke opgeblazenheid. D e vraag, wie van de beide apostelen superieur is, is voor L u t h e r even zinloos als de afschuwelijke strijd tussen R o m e en C o n s t a n t i n o p e l . Alsof de eenheid van de kerk zou rusten o p menselijk aanzien en superioriteit en niet veeleer o p het geloof, d e h o o p en de liefde in de Geest! Wij zien, hoe L u t h e r met een toespitsing o p de actuele discussie van zijn dagen n a a r aanleiding van deze pericoop de vraag stelt n a a r het gezag in d e kerk. Het gaat niet o m de persoon van Petrus, m a a r voor alles o m de vraag: O p welk f u n d a m e n t is de kerk gebouwd? Holl laat zien, d a t er een nauwe s a m e n h a n g bestaat tussen dit comm e n t a a r uit 1519 en Luthers h o u d i n g tijdens de disputatie in Leipzig tussen L u t h e r en de Ingolstadter hoogleraar, dr. J o h a n n Eck. In een voorbereidend d o c u m e n t Resolutio Lutheriana superpropositione XIII de potestate papae vormen G a l a t e n 1 en 2 de h e f b o o m om het pauselijke beroep o p M a t t h e ü s 16:18 en J o h a n n e s 21:16 ter verdediging van het p r i m a a t van de paus uit zijn voegen te lichten en te ontzenuwen. Galaten 2:11 v o r m d e voor L u t h e r een onomstotelijk bewijs, dat de leer van de pauselijke onfeilbaarheid een dwaalleer is, aangezien Petrus immers o m zijn dwaling berispt was. Bovendien vormde deze passage voor L u t h e r een a r g u m e n t voor zijn opvatting van het algemeen priesterschap der gelovigen. Zoals Petrus destijds d o o r Paulus tot de orde geroepen was, zo is ook de paus verplicht rekenschap af te leggen van zijn handelen en o n d e r bepaalde omstandigheden zich d o o r een gemeentelid te laten terechtwijzen. De prediking van het sola gratia, de verhouding van Schrift en kerk, de plaats van het gemeentelid, de visie o p het a m b t . . . het waren voor Luther geen o p zichzelfstaande leerstukken, m a a r een samenhangend geheel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 99

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's