Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 170

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 170

1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het geloof wordt door de sacramenten versterkt. D e sacramenten zijn een aanhangsel aan het W o o r d . Zij zijn een extra bij het beloftewoord vanwege onze zwakheid. Onze reformator citeert dan Augustinus, die gezegd heeft: 'Laat het W o o r d komen bij het element, en het wordt een sacrament.' Niet automatisch echter, maar o m d a t het W o o r d geloofd wordt. D u s niet omdat het gesproken wordt, maar omdat het geloofd wordt. Paulus zegt: 'Dit is het W o o r d des geloofs dat wij prediken.' (Romeinen 10:8) «) Calvijn gebruikt een sprekend voorbeeld o m de werking van het sacrament duidelijk te maken. H i j neemt het beeld van openbare stukken, akten, oorkonden e.d., waaraan zegels worden gehecht. Deze zegels zijn op zichzelf genomen niets. Wanneer zij echter aan het perkament worden gehecht, bevestigen zij wat er op het perkament geschreven staat. Z o ziet Calvijn de sacramenten. Als zegels die aan het beloftewoord gehangen worden, zijn zij geschikt o m het geloof te versterken. Sacramenten zijn zichtbare tekenen, zij stellen ons als in een schilderij de beloften voor ogen.") Een ruime plaats geeft Calvijn aan de werking van de Heilige Geest bij het gebruik van de sacramenten. Sacramenten versterken en vermeerderen het geloof dan alleen, wanneer de Heilige Geest als Werkmeester daarbij te pas komt. D e Heilige Geest opent voor onze harten de toegang tot het W o o r d . D a t doet H i j ook bij het gebruik van de sacramenten. Anders zouden W o o r d en sacramenten alleen onze oren en ogen raken, maar niet ons hart. Het kan ons innerlijk niet beroeren. H i j zegt dat, als de Heilige Geest daar niet bijkomt, de sacramenten in onze harten niet meer uitrichten, dan wanneer de glans van de zon blinde ogen beschijnt of de stem klinkt in dove oren.") De werking van de Heilige Geest is bij de sacramenten hard nodig. H i j verbreekt de hardnekkigheid van het hart en brengt ons tot de gehoorzaamheid die aan het W o o r d van G o d verschuldigd is. Het zaad van het W o o r d is zeer vruchtbaar in een ziel die door de hemelse Geest is vruchtbaar gemaakt. De werking van de Geest is dus nodig vanwege de hardnekkigheid van ons hart. En wanneer de Geest de hardheid van het hart verbreekt, horen wij dat het G o d is die spreekt.45) De kracht van het sacrament is niet gelegen in het uiterlijke teken, maar komt voort van de Geest van G o d . Dit laatste brengt Calvijn uitvoerig ter sprake in de Catechismus van Genève, in vraag 313: 'Zijt ge dus van gevoelen dat de kracht en de uitwerking van het sacrament niet is gelegen in het uitwendig sacrament, maar geheel van G o d voortkomt? D a t is mijn gevoelen, zo luidt het antwoord, doch dat het de Heere behaagd heeft Zijn kracht uit te oefenen door Zijn middelen, tot welk doel Hij ze bestemd heeft. Hetgeen Hij echter zo doet, dat H i j aan de kracht van Zijn Geest niets onttrekt.'

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 170

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's