Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 92

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 92

1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

nen en om hen vast te h o u d e n de tafelgemeenschap met de heidenen gestaakt en zijn conformiteit aan de joodse wet gesimuleerd. Paulus had deze houding van Petrus op zich niet afgekeurd, m a a r toch verontwaardiging voorgewend en een soort 'opvoering' gegeven van een openlijke berisping. Zijn geveinsde boosheid kwam voort uit een pastoraal motief: zorg voor de (heidenchristelijke) gemeente. D o o r deze wederzijdse simula tio bleef de pax credentium en de concordia bewaard. Augustinus protesteerde fel tegen de voorstelling van zaken, d o o r H i e r o n y m u s gegeven. Een dergelijke veinzerij-ter-wille-van-de gemeente (een mendacium officiosum) kon nooit goed gepraat worden. O p deze manier kwam het gezag en de waarheid van de Heilige Schrift, ja h a a r betrouwbaarheid o p losse schroeven te staan. Iedereen zou d o o r een dergelijke simulatie de Schrift kunnen uitleggen naar eigen g o e d d u n k e n . Het is voor Augustinus o n d e n k b a a r , dat Paulus met zijn scherpe woorden aan het adres van Petrus slechts tactisch spel gespeeld zou hebben, gezien het feit dat de apostel in Galaten 1:20 gezegd had: ' W a t ik u schrijf, zie, voor het aangezicht van G o d , ik lieg niet!' Paulus' woorden aan het adres van Petrus zijn vertolking van de waarheid en de betrouwbaarheid van de Schrift. 21 ) O o k het beroep van H i e r o n y m u s o p 1 Corinthiërs 9:20 wordt d o o r Augustinus o n t z e n u w d . In de opvatting van de bisschop van H i p p o verdedigt Paulus in dit woord zijn apostolische vrijheid en zijn solidariteit met de adressanten van het evangelie. Augustinus wijst ter vergelijking op iemand die een zieke verzorgt. Z o iemand wordt in zekere zin zelf een zieke, niet dat hij bedriegelijk koorts voorwendt, m a a r wel dat hij zich probeert in te leven hoe hij zelf, als hij ziek zou zijn, behandeld wenste te worden. 22 ) Zeker, Paulus heeft T i m o t h e ü s besneden vanuit zijn apostolische vrijheid. Paulus berispte Petrus ook niet, o m d a t hij voor zichzelf aan de tradities van zijn joodse vaderen vasthield. W a t de verontwaardiging van Paulus opwekte, was het element van de dwang. V a n d a a r zijn verwijtende vraag aan het adres van Petrus: ' H o e kunt gij heidenen dwingen zich als J o d e n te gedragen?' En 'dwingen' betekent dan: als noodzakelijk voor het heil voorstellen. D a t is het punt, w a a r o p het volgens Augustinus op a a n k o m t in Galaten 2. Niet het naleven van wetten d o o r Jodenchristenen o p zich was in het geding, m a a r de suggestie, d o o r Petrus' handelwijze geuit, als zou het naleven van de bepalingen van de wet ook na Christus' komst heilsnoodzakelijk zijn. D a a r o m is Paulus zo scherp in zijn bewoordingen aan het adres van Petrus. Opvallend is overigens, d a t , zoals Locher in een artikel heeft laten zien, Augustinus o n d a n k s zijn verdediging van Paulus' kritische aanval op Petrus, Petrus toch naar voren haalt, hem naast Paulus plaatst, je zelfs van mening is dat Petrus in een bepaald opzicht de v o o r r a n g heeft tegenover Paulus. 21 ) In dit opzicht sluit Augustinus zich aan bij de gedachte, d o o r Cyprianus naar voren gebracht, dat Petrus de kritiek van Paulus heeft a a n v a a r d . D a a r o m kan Augustinus

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 92

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's