Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 220

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 220

1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

zouden hebben. Beide wijzen we af. Wie bij Calvijn spreekt van een tendens tot biniteit, zoals Bockmühl doet, h o u d t er zelf een triniteitsleer o p na waarin de Geest een onevenwichtig grote plaats inneemt. In een dergelijke triniteitsleer zou Calvijn zich niet kunnen vinden. Zij zou betekenen een tekort doen aan Christus en een de wet in gebreke stellen. W a t Bockmühl voorstaat is niet meer een 'Differentialethik' m a a r een pneumatologisch omvangrijker en breder uitgebouwde ethiek dan welke de christologie toelaat. Aan Christus en aan Diens wetsuitlegging heeft men d a n niet genoeg. Er is echter in Calvijns ethiek voldoende ruimte om de geboden in de situatie van vandaag toe te passen. We kunnen met de wet toe.

Recht doen aan de substantie van de wet en aan de situatie W a a r o m is Calvijns ethiek vandaag nog bruikbaar? Vanwege haar theocentrisch karakter. Alles komt van G o d en is gericht op G o d . Deze benadering staat lijnrecht tegenover de moderne gedachte van autonomie. De wet bedoelt orde en h o u d t de mens bij G o d . De wet is levend door G o d s aanwezigheid en d o o r d a t de naaste er levensgroot in aanwezig is. O m deze reden heeft de wet geen formalistisch of literalistisch karakter. De gelovige moet door de kracht van de Geest ermee aan het werk. De hermeneutische (synekdochische) methode van de uitleg van de Tien G e b o d e n is eigenlijk het applicatiemodel, gebruikt voor de wet. Calvijn geeft een aantal peilloden aan die we kunnen hanteren bij het toepassen van de wet. Calvijn leert van de situatie, terwijl de substantie van het gebod intact blijft. Onwillekeurig denkt men, bij wijze van vergelijking, aan het verschil tussen O u d e en Nieuwe Testament. Zoals bekend spreekt Calvijn in dat verband over eenheid in substantie en verschil in bediening of bedeling. Wanneer men bij de ethiek voor situatie administratie zou invullen, heeft men eigenlijk een analoge stand van zaken. We treffen hier een combinatie aan van blijvend gehalte, van onmisbaar gebinte èn van dynamische toepassing in veranderende situaties. Calvijn bekeek en beschreef de werkelijkheid, niet contre coeur. Hij hield er rekening mee o m de pneumatische christocratie tot haar volle recht en effect te doen k o m e n . Calvijn wist van gegevenheden en inzettingen waarmee roepingen correleren. Zijn ethiek is een imposant gebouw van G o d s wet én een situatiebetrokken toepassing daarvan onder leiding van de Heilige Geest. Boven dit alles staat als een koepel de eer van G o d , die met het welzijn van mensen wordt gediend. Deze inzet en a a n p a k is voor vandaag nog richtinggevend. We willen verder gaan, zonder o m Calvijn heen te gaan. Calvijns ethiek is te typeren als een ethiek tussen anarchie en asce-

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 220

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's