Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 171

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 171

1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

G o d doet het d o o r Zijn G e e s t , m a a r niet zonder de middelen, die Hij tot een bepaald doel gegeven heeft. G o d bindt o n s a a n het gebruik van de middelen, m a a r doet ons tegelijkertijd opzien tot H e m in afhankelijkheid. O p deze wijze wil G o d het g e l o o f in de beloften versterken d o o r de sacramenten. W o o r d , sacramenten en Geest worden samengevoegd. Het vertrouwen der zaligheid hangt niet a a n het deelhebben a a n de sacramenten, a l s o f de rechtvaardiging daarin verkregen was, van welke we weten dat ze alleen in Christus is weggelegd, zo zegt Calvijn. 4 6 ) Duidelijk is dat Calvijn zich o p deze wijze afzet tegen de r o o m s - k a t h o l i e k e leer van de werking van de sacramenten ex opere o p e r a t o . H i j gebruikt uitvoerig de geschriften van Augustinus o m duidelijk te maken dat in de sacramenten niet het teken en de zaak zelf a a n elkaar verbonden zijn. 47 ) E r is geen a u t o m a t i s m e . Augustinus zegt, volgens het d o o r Calvijn gebruikte citaat, dat de sacramenten alleen in de uitverkorenen bewerken, hetgeen zij betekenen. D i e het s a c r a m e n t onwaardig gebruikt, wordt afgescheiden van de waarheid van de zaak, d o o r het sacrament betekend en zegeld. Calvijn k o m t o p deze wijze tot de stelling dat de sacramenten niets schenken noch tot enig voordeel zijn, tenzij ze d o o r het geloof worden aangenomen. 4 8 ) Het W o o r d en de sacramenten bieden ons Christus en de hemelse genade aan. 4 9 ) M a a r zij zullen ons zonder nut en voordeel laten, tenzij wij ze d o o r het geloof a a n n e m e n . D a a r m e e wordt wel het probleem gesteld: zij dienen tot versterking van het geloof, maar moeten tevens in het geloof ontvangen worden. Alleen het gelovig gebruik van het sacrament is tot zegen. Calvijn heeft dit probleem, het spreekt haast van zelf, gezien. In de Catechismus van G e n è v e zegt hij: ' W a n n e e r v o o r hun gebruik geloof geëist wordt, hoe zegt ge dan, dat ze ons gegeven zijn tot versterking van het geloof, opdat ze ons aangaande de beloften van G o d zekerder m a k e n ? Het is in het geheel niet voldoende, dat het geloof eenmaal in ons begonnen is, als niet voortdurend dit geloof gevoed wordt, en dagelijks meer en meer toeneemt. D u s heeft de Heere de sacramenten ingesteld o m het g e l o o f zowel te voeden als te versterken, als te doen toenemen. Hetgeen Paulus immers aanduidt, als hij overlevert, dat ze dienen o m de beloften van G o d te verzegelen.' ( R o m e i n e n 4 : 1 1 ) (vr. 3 1 9 . ) D a a r n a laat Calvijn horen, dat G o d s kinderen niet ophouden kinderen van G o d te zijn, o o k al hebben zij een geloof dat klein en zwak is. H o e klein en zwak het geloof o o k zijn moge, het is genoeg o m de sacramenten te gebruiken, en het is tegelijkertijd nodig o m ze te gebruiken tot versterking. D e n o o d z a a k o m het sacrament gelovig te gebruiken zal v a n z e l f b i j de kinderdoop vragen oproepen; dit argument, dat het geloof a a n de d o o p v o o r a f moet gaan, en dat dus de belijdenis van het geloof gehoord moet kunnen worden, zal d o o r de tegenstanders van de kinderdoop gebruikt worden en d o o r sommige aanhangers misbruikt. S o m m i g e Schriftplaatsen als Handelingen 8 : 3 7 , waarin de bekende vraag van Filippus aan de

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 171

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's