Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 213

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 213

1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Calvijns

hermeneutiek

We m a k e n nog enkele opmerkingen over Calvijns hermeneutiek. Hij b e n a d r u k t dat G o d een Geestelijk wetgever is. G o d let niet alleen o p ons gedrag m a a r ook o p ons innerlijk, zonder dat deze beide tegen elkaar uitgespeeld mogen w o r d e n , zouden wij eraan toe willen voegen. De Geest heft de letter niet o p , m a a r effectueert die met kracht, mogen we stellen.103) Juist in dit verband n o e m t Calvijn Christus de beste uitlegger van de wet. E r is dus voor Calvijn geen tegenstelling tussen Christus en de wet. Er is een diepe eenheid. Ten onrechte menen de Farizeeërs, 'dat Christus iets aan de wet toevoegt, terwijl Hij h a a r slechts in h a a r zuivere staat herstelt, d o o r d a t H i j h a a r bevrijdt van de leugens der Farizeeën, die haar verduisterden en zuivert van h u n zuurdesem, die h a a r verontreinigde.' 104 ) We mogen niet blijven staan bij de woordelijke tekst van de geboden. We moeten de bedoeling van elk gebod n a g a a n . D a n verstaan we wat G o d wil en wat H e m niet behaagt. We moeten ons niet alleen o n t h o u d e n van de o n d e u g d e n , m a a r ook o p r o e p e n tot het doen van deugden. 105 ) Men moet het deel v o o r het geheel nemen. G o d heeft derhalve geen halve geboden gegeven. Het deel b e h o o r t bij het geheel, dat men kennelijk uit dat deel m a g aflezen. 106 ) In de derde plaats wijst Calvijn e r o p wat de bedoeling is van de verdeling van G o d s wet in twee tafelen. We herinnerden hierboven er al aan dat de dienst van G o d het beginsel en het f u n d a m e n t der gerechtigheid is.107) De beide tafels vormen derhalve een o n v e r b r e e k b a r e eenheid in een o n o m k e e r b a r e volgorde. De proef op de som van deze hermeneutische regels heeft Calvijn gegeven in zijn c o m m e n t a a r o p de Pastorale Brieven. Uit het vele dat hier te citeren valt doen we een keus met het volgende citaat. 'Hier echter zou ik niet twijfelen er de liefde tot G o d èn tot de naaste o n d e r te verstaan, als alleen het w o o r d 'liefde' d o o r Paulus was neergeschreven. Doch d a a r hij eraan toevoegt het geloof, en een goed geweten, en een rein h a r t , zal deze verklaring, welke ik e r a a n ten grondslag zal leggen, niet vreemd zijn aan zijn bedoeling, en o p geschikte wijze passen bij het verband van de tekst. Dit is de h o o f d z a a k der wet, dat wij G o d dienen met een oprecht geloof, en met een zuiver geweten; vervolgens, dat wij elkander wederkerig liefhebben. Al wie hiervan afwijkt die misvormt de wet G o d s , d o o r haar te verdraaien tot een doel, dat haar vreemd is. M a a r hier rijst twijfel, o m d a t Paulus de liefde schijnt te stellen boven het geloof.' 108 ) De naaste is v o o r t d u r e n d binnen Calvijns gezichtsveld. Calvijn gaat bij de invulling van de gehoorzaamheid van de wet, dus heel persoonlijk, in de bijbelse zin van het woord medemenselijk te werk. Het zou een volstrekte k a r i k a t u u r van Calvijns leer omtrent de wet zijn, als men die literalistisch en legalistisch interpreteert, en niet ziet dat ze van G o d uitgaat, op H e m gericht is en de naaste omsluit. Calvijns wetsleer is een

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 213

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's