Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Johann Arndt - pagina 20

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Johann Arndt - pagina 20

1. Arndts levensloop...2. Arndts ware christendom. ..Boete - Christus - Christelijke deugden - Gebed - Mystiek - Heilige Schrift - Astrologie...3. Arndts invloed...Terugblik...

2 minuten leestijd

pausdom vóór Luther, zie zijn (in het Nederlands vertaalde) Naem-Register der Getuygen der Waerheyt, Hoorn, 1633, II. 427. 5. Heinrich Boehmer, Der junge Luther, Leipzig 1955 (7e druk), 125. 6. Johannes Wallemann, 'Johann Arndt etc.', 1984, 64. 7. Johannes Calvins Lebenswerk in seinen Briefen (uitg. Rudolf Schwarz), Band 3, Neukirchen, 1962. 998. 8. Marnix van St. Aldegonde, Wederlegging van de Geestdrijvers, Geschriften II, 'sGravenhage, 1873, 9. 9. Zelfs Arndts latere geestverwant, de piëtist J o h a n n Jacob Rambach heeft moeten erkennen dat J o h a n n Gerhard in zijn Schola Pietatis zich 'zuiverder' heeft uitgedrukt dan Arndt, zie Rambachs Voorrede in J o h a n n Arndt, Postilla, Leipzig, 1734, 16. T o c h heeft Gerhards boek nooit zo'n opgang gemaakt als Arndts WChr. 10. In 1972 te Assen opnieuw uitgegeven. 11. In het reeds aangehaalde werk van Edmund Weber vindt men nauwkeurig weergegeven wat Arndt aan zijn bronnen ontleend heeft, met tegelijk een beschrijving van wat hij veranderd heeft. 12. F. Ernest Stoeffler, A.w. 42. Stoeffler schrijft dat het niet juist is de vertegenwoordigers van de lutherse Orthodoxie te zien als duistere figuren die op ketterjacht uitwaren. Hun zorg was veeleer het overgeërfde geloofsbezit ongeschonden te bewaren. Al eerder had Hans Leube, Die Reformideen in der deutschen lutherischen Kirche zur Zeit der Orthodoxie, Leipzig, 1924, met het te negatieve beeld van de Orthodoxie afgerekend. 13. De kwestie is uitvoerig besproken door Christian Braw, Bücher im Staube, Die Theologie Johann Arndts in ihrem Verhältnis zu Mystik, Leiden, 1986. Braw ziet bij Arndt in zijn relatie tot de middeleeuwse bronnen die hij overnam, een houding van 'continuïteit' en 'zelfstandigheid'. T o c h kan ook Braw niet ontkennen dat er bij Arndt door zijn verwerking van de mystiek iets 'nieuws' ontstond (36), dat hij een 'nieuwe spiritualiteit' invoerde (48), dat er bij Arndt sprake is van een 'verschuiving' in de richting van het subjectieve en ethische (160), en dat bij Arndt niet alles meer beantwoordt aan de 'reformatorische intentie' (157).

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

Reformatorische stemmen | 48 Pagina's

Johann Arndt - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

Reformatorische stemmen | 48 Pagina's

PDF Bekijken