Christus; Een weg of de Weg - pagina 19
1. Inleiding. - Vormen van syncretisme...2. Het Hindoeïsme...3. De Islam. - Jezus in de koran - Messias - De plaatsvervanger...4. Tweetal opvattingen. - H. Küng - J.D. Kraan...
H O O F D S T U K 3. D E I S L A M
3.1. Een Moslim aan het woord 'Iedere godsdienst is g e n o e m d naar h a a r stichter of n a a r de g e m e e n s c h a p en n a t i e w a a r i n die godsdienst o n t s t o n d . B i j v o o r beeld: het C h r i s t e n d o m d a n k t zijn n a a m a a n zijn profeet J e z u s Christus; het B o e d d h i s m e aan zijn stichter G a u t a m a B o e d d h a ; het Zoroastrisme aan zijn stichter Zoroaster; en het J o d e n d o m aan de n a a m van de stam J u d a . Dat is o o k het geval met andere godsdiensten. M a a r niet met de I s l a m . Deze religie heeft het u n i e k e onderscheid niet zo n b a n d te h e b b e n met een b e p a a l d e persoon of een b e p a a l d volk. Het woord " I s l a m " geeft niet zo'n v e r h o u d i n g weer. W a n t de Islam b e h o o r t niet toe aan één speciaal m e n s , volk of land. Zij is n o c h het p r o d u k t van e n i g m e n s e l i j k e geest, n o c h is zij b e p e r k t tot een s p e c i a l e g e m e e n s c h a p . Het is een universele religie, die als doel heeft in de m e n s de kwaliteit en h o u d i n g van I S L A M te creëren en aktiveren. Islam is in feite een titel die een g e m e e n s c h a p weergeeft. I e m a n d die deze e i g e n s c h a p bezit, is een M o s l i m en het doet er niet toe tot welk ras of land, welke stam of g e m e e n s c h a p h i j behoort. V o l g e n s de k o r a n , het h e i l i g e boek van de M o s l i m s , zijn er onder elk volk en in alle eeuwen goede en o p r e c h t e m e n s e n geweest, die deze e i g e n s c h a p g e h a d h e b b e n . E n zij allen waren M o s l i m s ' . De meest e e r l i j k e m a n i e r o m de Islam te leren k e n n e n , is te luisteren naar wat M o s l i m s zelf er over zeggen. Dat vormt de reden o m te b e g i n n e n met dit lange citaat van een M o s l i m . Het is g e n o m e n uit het b o e k j e ' T o w a r d s u n d e r s t a n d i n g I s l a m ' van Abul A'la M a u d u d i (1903-1979). A a n v a n k e l i j k was h i j j o u r n a l i s t en later f u l l t i m e werker voor de I s l a m i t i s c h e p r o p a g a n d a . Het is de moeite waard o m te luisteren naar wat h i j verder schrijft. ' I s l a m ' is een a r a b i s c h woord en betekent: o n d e r w e r p i n g , overgave, g e h o o r z a a m h e i d , dat is g e h o o r z a a m h e i d aan G o d . Een b i j b e t e k e n i s van ' i s l a m ' is 'vrede'. W e h e r k e n n e n er in de drie medeklinkers S L M van het a r a b i s c h e ' s a l a a m ' (vgl. het Hebreeuwse ' s h a l o o m ' ) . Er is een relatie tussen Islam ( g e h o o r z a a m h e i d aan G o d ) èn s a l a a m (vrede). Alles in de wereld is o n d e r w o r p e n aan wetten. Deze wetten zijn van God, de S c h e p p e r en Regeerder van het universum. Het zich onderwerpen van aarde, zon, m a a n en sterren aan de wetten van G o d is o o k 'Islam'. O o k zij zijn ' M o s l i m s ' , d.w.z. d i n g e n die zich onderwerpen aan G o d . Ieder kind komt als M o s l i m ter wereld, onbesmet en onverdorven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990
Reformatorische stemmen | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990
Reformatorische stemmen | 48 Pagina's