Christus; Een weg of de Weg - pagina 37
1. Inleiding. - Vormen van syncretisme...2. Het Hindoeïsme...3. De Islam. - Jezus in de koran - Messias - De plaatsvervanger...4. Tweetal opvattingen. - H. Küng - J.D. Kraan...
voor het w o o r d ' a n d e r s g e l o v i g e n ' ) . K r a a n g a a t uit van het standp u n t dat je de h u i d i g e religies niet zo m a a r m a g identificeren met de a f g o d e n uit de Bijbel. H e t negatieve oordeel dat met n a m e het O u d e T e s t a m e n t velt over de g o d e n en religies is niet linea recta t o e p a s b a a r o p de situatie v a n n u . De c o n t e x t is heel a n d e r s g e w o r d e n . Wie v a n u i t onze zo g e w i j z i g d e context de teksten van de Bijbel g a a t bevragen, d i e n t voorzichtig en b e h o e d z a a m te werk te g a a n . We m o g e n n i m m e r c l a i m e n de w a a r h e i d in p a c h t te hebben. C e n t r a a l staat in de Bijbel, dat G o d K o n i n g is en dat Zijn R i j k alle volken zal o m v a t t e n . Er is m a a r één G o d en die éne G o d heeft alle m e n s e n en h u n b e h o u d o p het oog. Wie let o p de h o o f d l i j n e n v a n de Bijbel m e r k t h o e G o d via Israël voor alle volken werkte. K r a a n o n d e r s c h e i d t het zegenende werk van G o d , dat voor alle levende wezens geldt ( H a n d . 14:17) van het r e d d e n d e werk van G o d , w a a r i n H i j Zich tot een b i j z o n d e r e g r o e p w e n d t (Israël) 9 . Zo b l i j k t al in het O u d e T e s t a m e n t dat G o d Zich niet tot een b e p a a l d e g r o e p m e n s e n beperkt (vergelijk Ismaël, J o b , R a c h a b , Ninevé). Als G o d d u s Israël uitkiest, geeft H i j d a a r m e e niet de andere volken prijs. O o k in het N i e u w e T e s t a m e n t , zo b e t o o g t Kraan, b e p e r k t G o d s K o n i n k r i j k zich niet tot de kerk, al wordt dat K o n i n k r i j k wel zichtbaar in die kerk. Dit betekent dat de kerk niet het alleenrecht o p G o d heeft. O o k a n d e r e religies zijn een a n t w o o r d o p G o d s s c h e p p i n g s o p e n b a r i n g . Dit b l i j k t uit het feit dat ook M o s l i m s en Boeddhisten goede v r u c h t e n voortbrengen 1 0 . I n de andere godsdiensten bloeit heil o p w a a r G o d en de naaste tot h u n recht k o m e n . C h r i s t e n e n d i e n e n dit o p te vatten als s i g n a l e n dat G o d s Geest ook o n d e r andere religies p u t uit de schat v a n Christus, Aan het eind der tijden zal C h r i s t u s voor ieder de weg, de w a a r h e i d en het leven b l i j k e n te zijn. Kraan bepleit dat een Christen niet te veel n a d r u k moet leggen o p de Christus, o m d a t dit de kloof met b.v. M o s l i m s o n n o d i g g r o o t kan maken 1 1 . In dit verband wijst h i j o p de verschillende C h r i s t o l o g i e ë n die in het N i e u w e T e s t a m e n t te zien zijn 1 2 . H e t N i e u w e T e s t a m e n t geeft geen e e n d u i d i g e visie o p Jezus. J o h a n n e s geeft a a n Jezus b.v. een meer exclusieve plaats d a n de synoptici. Uitvoerig geeft h i j a a n d a c h t aan de Christologie door Knitter o n t w o r p e n . Al n e e m t h i j deze niet geheel over, toch verklaart h i j de teksten, die d u i d e l i j k a b s o l u t e exclusiviteit voor Jezus c l a i m e n ( H a n d 4:12, J o h . 14:6) v a n u i t de context, de t o e n m a l i g e c u l t u u r en situatie of het stevige taalgebruik van J o h a n n e s . Bovenstaande g e d a c h t e n g a n g heeft n a t u u r l i j k consequenties voor
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990
Reformatorische stemmen | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990
Reformatorische stemmen | 48 Pagina's