Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus; Een weg of de Weg - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus; Een weg of de Weg - pagina 37

1. Inleiding. - Vormen van syncretisme...2. Het Hindoeïsme...3. De Islam. - Jezus in de koran - Messias - De plaatsvervanger...4. Tweetal opvattingen. - H. Küng - J.D. Kraan...

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

voor het w o o r d ' a n d e r s g e l o v i g e n ' ) . K r a a n g a a t uit van het standp u n t dat je de h u i d i g e religies niet zo m a a r m a g identificeren met de a f g o d e n uit de Bijbel. H e t negatieve oordeel dat met n a m e het O u d e T e s t a m e n t velt over de g o d e n en religies is niet linea recta t o e p a s b a a r o p de situatie v a n n u . De c o n t e x t is heel a n d e r s g e w o r d e n . Wie v a n u i t onze zo g e w i j z i g d e context de teksten van de Bijbel g a a t bevragen, d i e n t voorzichtig en b e h o e d z a a m te werk te g a a n . We m o g e n n i m m e r c l a i m e n de w a a r h e i d in p a c h t te hebben. C e n t r a a l staat in de Bijbel, dat G o d K o n i n g is en dat Zijn R i j k alle volken zal o m v a t t e n . Er is m a a r één G o d en die éne G o d heeft alle m e n s e n en h u n b e h o u d o p het oog. Wie let o p de h o o f d l i j n e n v a n de Bijbel m e r k t h o e G o d via Israël voor alle volken werkte. K r a a n o n d e r s c h e i d t het zegenende werk van G o d , dat voor alle levende wezens geldt ( H a n d . 14:17) van het r e d d e n d e werk van G o d , w a a r i n H i j Zich tot een b i j z o n d e r e g r o e p w e n d t (Israël) 9 . Zo b l i j k t al in het O u d e T e s t a m e n t dat G o d Zich niet tot een b e p a a l d e g r o e p m e n s e n beperkt (vergelijk Ismaël, J o b , R a c h a b , Ninevé). Als G o d d u s Israël uitkiest, geeft H i j d a a r m e e niet de andere volken prijs. O o k in het N i e u w e T e s t a m e n t , zo b e t o o g t Kraan, b e p e r k t G o d s K o n i n k r i j k zich niet tot de kerk, al wordt dat K o n i n k r i j k wel zichtbaar in die kerk. Dit betekent dat de kerk niet het alleenrecht o p G o d heeft. O o k a n d e r e religies zijn een a n t w o o r d o p G o d s s c h e p p i n g s o p e n b a r i n g . Dit b l i j k t uit het feit dat ook M o s l i m s en Boeddhisten goede v r u c h t e n voortbrengen 1 0 . I n de andere godsdiensten bloeit heil o p w a a r G o d en de naaste tot h u n recht k o m e n . C h r i s t e n e n d i e n e n dit o p te vatten als s i g n a l e n dat G o d s Geest ook o n d e r andere religies p u t uit de schat v a n Christus, Aan het eind der tijden zal C h r i s t u s voor ieder de weg, de w a a r h e i d en het leven b l i j k e n te zijn. Kraan bepleit dat een Christen niet te veel n a d r u k moet leggen o p de Christus, o m d a t dit de kloof met b.v. M o s l i m s o n n o d i g g r o o t kan maken 1 1 . In dit verband wijst h i j o p de verschillende C h r i s t o l o g i e ë n die in het N i e u w e T e s t a m e n t te zien zijn 1 2 . H e t N i e u w e T e s t a m e n t geeft geen e e n d u i d i g e visie o p Jezus. J o h a n n e s geeft a a n Jezus b.v. een meer exclusieve plaats d a n de synoptici. Uitvoerig geeft h i j a a n d a c h t aan de Christologie door Knitter o n t w o r p e n . Al n e e m t h i j deze niet geheel over, toch verklaart h i j de teksten, die d u i d e l i j k a b s o l u t e exclusiviteit voor Jezus c l a i m e n ( H a n d 4:12, J o h . 14:6) v a n u i t de context, de t o e n m a l i g e c u l t u u r en situatie of het stevige taalgebruik van J o h a n n e s . Bovenstaande g e d a c h t e n g a n g heeft n a t u u r l i j k consequenties voor

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

Reformatorische stemmen | 48 Pagina's

Christus; Een weg of de Weg - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

Reformatorische stemmen | 48 Pagina's