Christus; Een weg of de Weg - pagina 6
1. Inleiding. - Vormen van syncretisme...2. Het Hindoeïsme...3. De Islam. - Jezus in de koran - Messias - De plaatsvervanger...4. Tweetal opvattingen. - H. Küng - J.D. Kraan...
H O O F D S T U K 1. I N L E I D I N G 1.1. Een veel besproken
thema
O n l a n g s s t o n d in een o c h t e n d b l a d te lezen, dat 48 p r o c e n t van de hoger o p g e l e i d e n in N e d e r l a n d gelooft in p a r a n o r m a l e verschijnselen. O o k in onze sterk geseculariseerde c u l t u u r , w a a r i n veel m e n s e n elke b a n d met een 'officiële' godsdienst hebben verloren, b l i j k t er steeds weer behoefte te zijn a a n allerlei soorten van 'officieuze' g o d s d i e n s t i g h e i d . Voor velen is het vage besef dat er meer moet zijn tussen hemel en aarde de enige vorm van religie die ze k e n n e n . M.a.w. de tijd, w a a r i n wij leven, geeft a a n s c h o u w e l i j k o n d e r w i j s in het feit dat de mens nooit los k a n k o m e n van religieus besef en religie. De mens is 'ongeneeslijk' religieus. Dat is te b e g r i j p e n . Een k i n d begint, zodra het zich het leven bewust wordt, te vragen n a a r het w a a r o m en het h o e van de d i n g e n . W a a r k o m t het a l l e m a a l v a n d a a n en h o e k a n het alles in zijn werk gaan? H i e r k l i n k t één van de diepste tonen van religie: de vraag n a a r de zin van het leven. W a a r die vraag wordt b e a n t w o o r d ontstaat een veelheid van godsdiensten. Deze zijn er altijd geweest. Maar door de k o m s t van gastarbeiders, het m a k e n van verre reizen zijn de niet-Christelijke godsdiensten veel dichter bij o n s k o m e n te staan. En n i e u w s over de meest a p a r t e religies k o m t onze h u i s k a m e r b i n n e n . Wat d a a r b i j gezien en g e h o o r d wordt, d w i n g t ieder tot b e z i n n i n g o p z i j n / h a a r geloof. Deze i n f o r m a t i e heeft tot gevolg dat de religieuze g e m e e n s c h a p p e n veel dichter bij elkaar zijn gebracht 1 . Men bezint zich o p de eigen identiteit, g e w o o n o m d a t m e n tot de o n t d e k k i n g k o m t dat in andere godsdiensten ook w a a r h e i d en s c h o o n h e i d is te vinden. De g o d s d i e n s t e n zouden elkaar meer a a n v u l l e n d a n tegenspreken. Wie deze visie h u l d i g t k a n vervallen in een o p p e r v l a k k i g gekeuvel: 'Ach, alle godsdiensten zijn gelijk'. ' H e t doet er eigenlijk niet toe w a t je gelooft of in wie je gelooft'. Men kan het ook d i e p z i n n i g e r uitwerken: de basis van alle godsdiensten moet de strijd voor vrede en welzijn o p de wereld zijn 2 . Alle hens wordt a a n dek gehaald. W a a r alle religies de h a n d e n ineen slaan moet een w e r e l d w i j d r i j k van vrede en h a r m o n i e k o m e n ! Een a n d e r b e l a n g r i j k gezichtspunt is de reaktie o p het w e t e n s c h a p p e l i j k d e n k e n . Dit heeft alles in partjes en h o k j e s ingedeeld. O p allerlei terreinen van de w e t e n s c h a p is specialisatie 'in'. Dit moet als p e n d e l b e w e g i n g een reaktie o p r o e p e n . Een lange tijd k u n n e n zulke s y m p t o m e n sluimeren. Maar p l o t s e l i n g wordt
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990
Reformatorische stemmen | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990
Reformatorische stemmen | 48 Pagina's