Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Johann Arndt - pagina 35

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johann Arndt - pagina 35

1. Arndts levensloop...2. Arndts ware christendom. ..Boete - Christus - Christelijke deugden - Gebed - Mystiek - Heilige Schrift - Astrologie...3. Arndts invloed...Terugblik...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het zien, ervaren, proeven en smaken van God zijn, zoals wij al vernamen, volgens Arndt maar ogenblikken. Er is een steeds weerkerend gemis. Hier komt Arndts leer van de aanvechtingen aan de orde. Soms zijn bij Arndt de aanvechtingen de verleidingen en prikkelingen tot zonden. Maar de hóógste aanvechtingen staan bij hem in verband met zij n mystiek (11.52). Als de hemelse vertroostingen ons onttrokken worden, als wij God zoeken in ons hart en Hem niet vinden k u n n e n , als H i j zijn aangezicht voor ons verbergt. Het is een lijden boven alle lijden, zegt Arndt (II.52.9). Het is een loutering (II.52.9 en 10). Wat kan in die grote nood ons helpen? De troost van het Evangeliewoord? Arndt wijst een andere weg: Een wéér zoeken, opdat het mag komen tot een o p n i e u w vinden. De mystieke heilsweg, van reiniging, verlichting en vereniging, moet o p n i e u w bewandeld worden. Heilige

Schrift

Door Arndt is in zijn WChr een ontelbare hoeveelheid bijbelteksten benut. Het moet zijn vaste overtuiging zijn geweest dat zijn 'ware christendom' geheel Schriftuurlijk was. T o c h zullen wij niet over het hoofd mogen zien dat Arndt de Schrift toch wel o p een bepaalde wijze gelezen en uitgelegd heeft. Wij willen hiermee niet suggeren dat Arndt steeds ten onrechte de Bijbel zou hebben geciteerd. Zo zwart-wit ligt de kwestie niet. Arndts boek is voor een belangrijk deel inderdaad Schriftuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat hij er toch een zeer bepaalde hermeneutiek op nagehouden heeft, die vragen en bedenkingen kan oproepen. Terwijl bovendien de vraag gesteld kan worden of hij wel aan de Schrift dat gezag heeft toegekend w a a r o p zij recht heeft, en of hij niet een andere gezagsinstantie mede van invloed heeft doen zijn bij het geheel van zijn betoog. We zouden Arndts Schriftuitleg emblematisch k u n n e n noemen. Heel de Schrift is hem beeld, zinnebeeld. De Bijbel is een 'beeldenboek'. Niet alleen het Oude Testament bevat 'beelden' en 'figuren' die gericht zijn o p Christus, maar heel de Heilige Schrift (1.12.10). En het gaat eigenlijk daarin nog niet eens zozeer om Christus alswel o m de christen. In de Heilige Schrift vindt men de nieuwe mens 'abgebildet' (1.6.1). Tientallen keren heeft Arndt dat toegepast. Als wij lezen van Kaïn en Abel, dan vindt Arndt in deze twee figuren afgebeeld de strijd die er in ons is tussen oude en nieuwe mens. Met een beroep o p Genesis 7 h o u d t Arndt zijn lezers voor: de zondvloed moet 'in u plaatsvinden', het zondige vlees moet erin omkomen. T e n aanzien van Noach zegt hij: de gelovige Noach moet 'in u' behouden worden. De toren van Babel die door de spraakverwarring niet afgebouwd werd,

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

Reformatorische stemmen | 48 Pagina's

Johann Arndt - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

Reformatorische stemmen | 48 Pagina's