Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 22

De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente...1. Exegese. - Kroondomein en priesterschap - Alle gelovigen priesters? - De aard van de priesterdienst...2. Momenten uit de geschiedenis. - Vroege kerk - Geestelijkheid en leken - Middeleeuwen - Maarten Luther - Martin Bucer - Johannes Calvijn - Philipp Jakob Spener - John Wesley - Johann Hinrich Wichern - De Rooms-Katholieke kerk: Vaticanum II - Wereldraad van Kerken...3. Praktisch -theologische opmerkingen. - Vernieuwing van de gemeente - Ambt en algemeen priesterschap - Kerkdienst als godsdienstoefening - Missionair dienen en getuigen - Lijden en hoop...

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

II M O M E N T E N U I T DE G E S C H I E D E N I S In dit h o o f d s t u k willen we a a n d a c h t s c h e n k e n a a n de wijze w a a r o p het t h e m a van het k o n i n k l i j k p r i e s t e r s c h a p heeft doorgewerkt in de geschiedenis, zowel in de theologische b e z i n n i n g als in de kerkelijke p r a k t i j k . H e t gaat o n s d a a r b i j niet speciaal o m de geschiedenis v a n de exegese v a n 1 P e t r u s 2 : 5, 9, m a a r veel meer o m de ' i n v u l l i n g ' die dit t h e m a gekregen heeft. Niet alleen de g e n o e m d e teksten uit 1 Petrus, m a a r ook andere Schriftgegevens h e b b e n d a a r i n een rol gespeeld. De o m v a n g v a n deze b r o c h u r e b r e n g t met zich mee, dat we ons b e p e r k e n m o e t e n tot enkele h o o f d m o m e n t e n 2 9 . De vroege kerk De bijbelse b e g r i p p e n 'priester' en 'offer' w o r d e n b i j tal van vroegchristelijke a u t e u r s in overdrachtelijke zin g e b r u i k t om u i t d r u k k i n g te geven a a n de priesterlijke taak van G o d s heilige g e m e e n t e in deze wereld. Zo n o e m t Justinus Martyr, een van de v o o r a a n s t a a n d e a p o l o g e t e n 3 0 uit de tweede eeuw n a Chr., in zijn Dialoog met de J o o d T r y p h o (c. 116), de christelijke gemeente het 'ware, h o g e p r i e s t e r l i j k e geslacht (genos, vgl. 1 Petr. 2 : 9: een u i t v e r k o r e n geslacht) van G o d ' . Zij zijn dat door h u n u n i e k e verkiezing, h u n u n i e k e eredienst en h u n u n i e k e z e n d i n g in deze wereld, een geslacht dat zich zowel van de h e i d e n e n als de J o d e n onderscheidde 3 1 . O o k Irenaeus van L y o n (2e eeuw n a Chr.) o m s c h r i j f t de kerk als een priesterlijk volk, door G o d b e g i f t i g d met gaven en geroepen tot het brengen van geestelijke offers. I n t o e n e m e n d e m a t e wordt een v e r b i n d i n g gelegd met de doop32. G e d o o p t w o r d e n betekent deel k r i j g e n a a n de zalving met de Geest (christen-zijn = gezalfd zijn) en zo a a n de drie a m b t e n van Christus, profeet, priester en k o n i n g . Het t h e m a van 1 P e t r u s 2 : 9 wordt v e r b o n d e n met de motieven d o o p en zalving met de H e i l i g e Geest. Hieronymus, een van de L a t i j n s e kerkvaders ( ± 3 4 8 - 420), vooral bekend g e w o r d e n door zijn n i e u w e L a t i j n s e vertaling van het O u d e T e s t a m e n t , de Vulgata, brengt het in een van zijn geschriften kort en b o n d i g o p de volgende f o r m u l e : Het priesterschap van de leken, dat is de d o o p ' . In de l o o p van de tijd zien we d a n ook, dat zich in ritueel opzicht een v e r a n d e r i n g voltrekt: T e r w i j l a a n v a n k e l i j k de v e r l e n i n g van de Geest is o p g e v a t als deel van de d o o p r i t u s , o n t w i k k e l t zich in de l o o p van de tijd een a p a r t zalvingsritueel: de c o n f i r m a t i e of het vormsel. Verschillende vroegchristelijke schrijvers verbin-

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's