Isaac da Costa: 'Al Gods wegen zijn Israelietisch' - pagina 20
1. Indrukken en opvattingen 2. Gods doel met zijn schepping 3. Gods werk voor de zondaar 4. Gods weg met zijn kinderen
m e e deze met n a m e in d e j a r e n twintig het d e n k e n en het h a n d e len van Da Costa d u i d d e . T o e n moest De Clercq herhaaldelijk tot m e e r b e z a d i g d h e i d e n overleg o p r o e p e n . Is er werkelijk zoveel v e r a n d e r d ? Da Costa s c h r e e f zelf in 1842: 'Ik b e n ten uiterste impressionabel, maar m i n d e r veranderlijk als m e n d e n k t . Ik buk eerst o n d e r al d e impressiên, b e h o u d er eerst wat van, zweet d a n het overige weder uit' (D 11.295). Dit alles geeft r e d e n g e n o e g om zijn o p m e r k i n g e n na 1830 volstrekt ernstig te n e m e n . Daarvoor liet hij zich volgens De Clercq nogal eens d o o r zijn g e d a c h t e n meeslepen. Dit vertrouwen m a g er des te m e e r zijn, w a n n e e r we e r o p letten h o e bij h e m Gods Woord serieus g e n o m e n w t r d . O p 29 februari 1836 schrijft hij: ' Tot de Schrift! dat is e n blijft de veilige weg, tegenover stelsels, die juist o m d a t zij stelsels zijn d e waarhed e n veelal isoleeren. D a a r o m wil ik steeds die stelsels h o e g o e d ook anders, zelfs onze Belijdenisse, telkens o p n i e u w in d e zuivere s t r o o m e n d e r Schrift d o m p e l e n , of liever ze g e h e e l d a a r o p laten drijven. Anders versterft in o n z e v e r s t a n d s b e s c h o u w i n g zelfs d e dierbaarste waarheid, gelijk e e n visch o p het d r o o g e ' ( B . 3 9 / 9 ) . Hij h e e f t d e bedoeling g e h a d dat tijdens zijn wekelijkse bijbellezingen waar te m a k e n . Het m a g aanvankelijk n o g allemaal in een chaotische toestand in zijn h o o f d en hart aanwezig zijn, waarvan d e a a n t e k e n i n g e n o o k g e t u i g e n i s afleggen, dat v e r a n d e r t volledig, w a n n e e r ' h e t licht er in k o m t bij d e m o n d e l i n g e v o o r d r a c h t ' (B.48). Z o n d a g na z o n d a g h e e f t S c h i m s h e i m e r vanaf 1838 aan d e voeten van Da Costa gezeten en geluisterd naar d e uitleg van de Schrift. H e t kan niet a n d e r s , of d e z e h e e f t dat wat hij ' g e z i e n ' h e e f t en waardoor hij zowel m e t d e leidinggevenden in kerk en m a a t s c h a p p i j in c o n f l i c t kwam m a a r o o k m e t v e l e n van zijn geloofsgenoten in s p a n n i n g en ruzie geleefd heeft, d o e n onderd o m p e l e n in Gods Woord. Dat h e e f t geleid tot e e n uiteenzetten van e e n niet alleen d i e p g a a n d e m a a r ook b r e e d u i t w a a i e r e n d e visie o p h e t v o o r t g a a n d e werk van God. Daarin h e e f t hij ook zijn r e d e n e n g e v o n d e n zich te keren t e g e n d e o p v a t t i n g van Kohlb r u g g e over d e heiligmaking. We willen in d e v o l g e n d e hoofdstukken daarvan kennis n e m e n .
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's