Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 26

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 26

De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente...1. Exegese. - Kroondomein en priesterschap - Alle gelovigen priesters? - De aard van de priesterdienst...2. Momenten uit de geschiedenis. - Vroege kerk - Geestelijkheid en leken - Middeleeuwen - Maarten Luther - Martin Bucer - Johannes Calvijn - Philipp Jakob Spener - John Wesley - Johann Hinrich Wichern - De Rooms-Katholieke kerk: Vaticanum II - Wereldraad van Kerken...3. Praktisch -theologische opmerkingen. - Vernieuwing van de gemeente - Ambt en algemeen priesterschap - Kerkdienst als godsdienstoefening - Missionair dienen en getuigen - Lijden en hoop...

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

f u n d a m e n t e l e a a n v a l betekende o p de beginselen van de hierarchie. Een anti-clericaal protest vinden we ook bij de (bijbels-) h u m a n isten als Wessel Gansfort (± 1419-1489) en Desiderius Erasmus (1469-1536). H e t is o p v a l l e n d dat bij de laatste het p l e i d o o i voor de p l a a t s van de leek in de kerk niet o n t s p r i n g t a a n de w o o r d e n van P e t r u s over het a l g e m e e n priesterschap - ook E r a s m u s betrekt deze tekst c o n f o r m de Middeleeuws-scholastieke visie o p de kerkelijke ordo - m a a r a a n de profetische w a a r d i g h e i d van elk christen. De Schrift is niet het bezit van de geestelijke stand, m a a r dient - in v e r t a l i n g - elk gelovige in h a n d e n gegeven te worden. De leer van C h r i s t u s is i m m e r s geen geheimleer, m a a r voor ieder verstaanbaar. Bij deze v o o r l o p e r s en wegbereiders van de h e r v o r m i n g v i n d e n we g e d a c h t e n die bij de R e f o r m a t o r e n h u n c o n s e q u e n t e uitwerk i n g zullen krijgen. Maarten huther L u t h e r heeft zijn g e d a c h t e n over het a l g e m e e n p r i e s t e r s c h a p der gelovigen vooral in de j a r e n 1520-1523 geformuleerd 4 3 . Dat zijn ook de j a r e n w a a r i n de tegenstelling tot de r o o m s - k a t h o l i e k e visie o p kerk en a m b t steeds scherper en d u i d e l i j k e r n a a r voren k o m t . T o c h doen we er goed a a n in n a v o l g i n g van bekende L u t h e r kenners als P a u l A l t h a u s en Karl H o l l te o n d e r k e n n e n , dat het bij L u t h e r m a a r niet p r i m a i r g a a t o m een anti-klerikaal protest, m a a r o m een kerkvisie die o n s in het hart van zijn verstaan van het Evangelie brengt. H e t is niet e e n v o u d i g het vele wat L u t h e r her en der over o n s o n d e r w e r p te berde gebracht heeft in kort bestek s a m e n te vatten. We sluiten o n s a a n bij de s a m e n v a t t i n g die H a n s - M a r t i n Barth 4 4 van L u t h e r s inzichten geeft. L u t h e r heeft zijn these o n t w i k k e l d in een situatie die h i j o n d e r v o n d als een n o o d s i t u a t i e . Priester, b i s s c h o p en p a u s verzaakten h u n e i g e n l i j k e taak n.1. de v e r k o n d i g i n g van het Evangelie. Integendeel, zij legden de gelovigen last o p last op. In die situatie w e n d t L u t h e r zich tot de christelijke adel van zijn volk en beroept h i j zich o p de van C h r i s t u s w e g e g e s c h o n k e n vrijheid van de christen. N o o d breekt wetten. De christelijke liefde is verschuldigd dat te doen wat de geestelijke leiders verzaken, n.1. de broeder en zuster het Evangelie mee te delen. T o c h wordt L u t h e r niet gedreven door p r a g m a t i s c h e inzichten. H i j beroept zich o p de Schrift, t.w. de in het vorige h o o f d s t u k b e h a n d e l d e teksten 1 P e t r u s 2 : 5, 9; O p e n b a r i n g 5 : 10. L u t h e r verbreedt dit beroep tot tal van andere bijbelse getuigenissen,

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Een koninklijk priesterschap; De betekenis van 1 Petrus 2:9 voor de opbouw van de gemeente - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's