Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Isaac da Costa: 'Al Gods wegen zijn Israelietisch' - pagina 31

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Isaac da Costa: 'Al Gods wegen zijn Israelietisch' - pagina 31

1. Indrukken en opvattingen 2. Gods doel met zijn schepping 3. Gods werk voor de zondaar 4. Gods weg met zijn kinderen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

III GODS WERK V O O R DE ZONDAAR 1. Persoon en werk van Christus Christus is Gods aangezicht. In Hem is God ons nabij gekomen en wel op zichtbare wijze, want 'zonder menschwording Gods is er geen aangezigt Gods' (1.249). De Zoon is het uitgedrukte beeld der Goddelijke zelfstandigheid, 'de openbaring van het verborgen goddelijk wezen. ... De Heilige Geest daarentegen is de onzigtbare uitstraling (bij God) en instraling (bij den mensch) van het Goddelijk licht, of, hetgeen hetzelfde is, van het Goddelijk leven' (VIII. 107). Eén opmerking over de Drieëenheid: 'De goddelijke persoonlijkheden zijn geen lichamelijke in zichzelf afgesloten eenheden, gelijk de menschelijke persoonlijkheden .... maar onlichamelijke, onbegrensde zelfbewustheden, die juist door hunne onbegrensdheid in volstrekte gemeenschap met elkander staan, en daarmede volstrekt één zijn in wezen en in openbaring van hun wezen' (MI.415). Naar aanleiding van Jesaja 7: 14 zegt Da Costa, dat het God-metons niet een natuurlijk gegeven is, maar slechts waar in Christus: in Christus komt God tot ons. Het is ook geen dogma of leer, die ons redden kan - 'alleen een persoon kan onze ongerechtigheid wegnemen' (11.390). 'Zonder Christus' waarachtige Godheid èn zijne waarachtige menschheid zamen te houden, in de eenheid zijner persoonlijkheid, zinkt de grond onder onze voeten weg, en alles is verloren' (V.164). Omdat de persoonlijkheid van Christus het centrale punt is van zijn eigen complexe bestaan na zijn komst op aarde, is er ook sprake van een dubbele relatie. T e r inleiding van de bespreking van het Nieuwe Testament reikt Da Costa ons tien stellingen aan. waarvan de laatste luidt: 'De Heere Jezus Christus moet nergens en nooit beschouwd worden dan in onafscheidelijke gemeenschap met God zijnen Vader en zijne gemeente' (III.68). Het laatste is de kern van het verlossingswerk: 'Jezus staat nooit alleen, maar is altijd verbonden met de zijnen' (III.224). Het eerste is het fundament èn het doel van het reddingswerk. 'Christus was uitwendig een mensch gelijk alle andere nienschen, maar innerlijk was Hij de Heer der heerlijkheid. Het volstrekt goddelijke in Hem deelde Hij mede door zijne heilige menschheid heen, dus in den rein menschelijken vorm. Hij was in zijn geest, in zijne bewustheid de Zone Gods, en in zijn gevoel was Hij mensch' (III.114). Zo.ils al « rider opgemerkt, was het menselijke van Jezus dat van n.i de val niet al <le lasten, met al de schuld en met alle gevolgen s-.in de zonde maar zonder de zonde zelf (111.113). Daardoor is

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Isaac da Costa: 'Al Gods wegen zijn Israelietisch' - pagina 31

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's