Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Th.L. Haitjema (1888-1972); Een biografische schets - pagina 23

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Th.L. Haitjema (1888-1972); Een biografische schets - pagina 23

1. Afkomst en studententijd...2. Predikant. - De Meern - Hoogmade en Rijpwetering - Apeldoorn en Het Loo...3. Hoogleraar. - Ontmoeting met Karl Barth - Kerkelijke reorganisatie - Theocratie en theologie des Woords - Internationale contacten - De bezettingsjaren - Synodale arbeid. – Afscheid...4. Emeritaat...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

van wat h e m bezighield. Zo sprak hij naar aanleiding van het door hem bijgewoonde Marburger congres (september 1929) ter herdenking van het godsdienstgesprek tussen Luther en Zwingli over 'Protestantse Katholiciteit' en, nadat de horden van de 'nieuwe orde' Nederland bezet hadden, in 1940 over 'Calvijns betekenis als bouwmeester ener nieuwe samenleving'. 16 ' 3.2. 1923-1939 a. Ontmoeting met Karl Barth Het m o e t vrij kort n a zijn i n a u g u r e l e r e d e zijn geweest, dat Haitjema kennis maakte met de dialectische theologie. Hij las Erlebnis, Erkenntnis und Glaube (1921) van Emil Brunner en daarna de tweede druk (1921) van de Römerbriefvan Karl Barth. Dat was niet toevallig, want Barth begon in Nederland bekend te worden. Bij Haitjema veroorzaakte de lectuur van de Römerbrief een schok van herkenning: hierop had hij gewacht! Al in de winter 1925/'26, toen hij ook andere publikaties van Barth had bestudeerd, hield hij academische voordrachten voor predikanten. Deze werden in 1926 in zijn boek Karl Barth opgenomen. Het was het eerste boek over Barth, dat in ons land werd uitgegeven. Het handelt achtereenvolgens over: Barth als openbaringsgetuige; zijn theologie; Barth als kind van zijn tijd; geestverwanten; Barth en zijn beoordelaars; Barth en de theologie in Nederland. Haitjema stuurde Barth de drukproeven toe. Daaruit ontstond een briefwisseling, waarin Barth liet weten, dat hij zich kon vinden in Haitjema's beschrijving van zijn betekenis, beschouwingen en bedoelingen. 17 ' Nog in 1926 verscheen een d o o r P. S c h u h m a c h e r verzorgde Duitse vertaling onder de titel: Karl Barths 'kritische' Theologie. Toen in hetzelfde jaar bekend werd dat Barth naar Nederland zou komen, zag Haiyema zijn kans. O p zijn initiatief nodigde de theologische faculteit hem uit. Barth en zijn vrouw logeerden bij de Haitjema's. Op 28 mei haalde hij met een groep studenten Barth van de trein "and we saw a bright and happy young professor with the traditional pipe in his mouth". 18) De volgende dag gaf Barth een college over Philippenzen 3, waarna een algemene discussie volgde. Ook Haitjema's boek kwam ter sprake. Barth vertelde dat hij het op zijn bureau had geplaatst "and said with a very kind smile that he feit so quiet now about his further development in theological views"; hij behoefde slechts pagina zoveel op te zoeken om te weten hoe het verder moest: "A

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Reformatorische stemmen | 48 Pagina's

Th.L. Haitjema (1888-1972); Een biografische schets - pagina 23

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

Reformatorische stemmen | 48 Pagina's